وبلاگ

بهترین قالیشویی در پیشاهنگی کرج

قالیشویی در پیشاهنگی کرج ابزار مورد استفاده در قالیبافی را به اختصار شرح میدهد. طبق تحقیقات قالیشویی در پیشاهنگی کرج ابزار مورد استفاده در قالیبافی نه از صدها سال قبل ، که از چند هزار سال پیش تا به امروز تغییر خاصی نیافته اند واحتمالا تغییرات به وجود آمده در جهت تسهیل عملیات بافت و افزایش کارایی ابزارها برای نیل به این هدف بوده . در ادامه قالیشویی در کرج پیشاهنگی به معرفی رایج ترین ابزارهای قالیبافی می پردازد و ویژگی های آنها را شرح می دهد.

بهترین قالیشویی در پیشاهنگی کرج در سال 1402

معرفی چاقوی قالیبافی توسط قالیشویی در پیشاهنگی

چاقوی قالیبافی وسیله ای است برای بریدن امتداد نخ های خامه قالیبافی در هنگام گره زدن اما با توجه به اینکه نوع گره زدن در مناطق قالیبافی ایران به دو صورت انجام میگیرد ، تغییراتی هر چند جزئی در شکل و ظاهر پاقوی قالیبافی وجود دارد تا عمل گره زدن مطابق با نوع بافت راحتتر انجام پذیرد .

شناخت کاردک با قالیشویی در پیشاهنگی

این وسیله در واقع همان چاقوی معمولی است و اغلب در مناطقی که از گره فارسی استفاده می نمایند کاربرد دارد . هر کاردک از دو قسمت تشکیل

گردیده است :

  • الف :تیغه فلزی
  • ب : دسته ی چوبی

قلاب قالیبافی را با قالیشویی در پیشاهنگی بشناسید

قلاب نوع دیگری از چاقوهای قالیبافی است با این تفاوت که در انتهای تیغه آن یک قلاب کوچک قرار دارد .کاربرد قلاب قالیبافی عمدتا در مناطق ترکی باف است که گره قالیبافی نیز از نوع ترکی است . از آنجائیکه در گره ترکی خامه قالیبافی به دور هر دو تار زیر و رو میچرخد ، نوک قلاب در این چاقوها را برای جلوگیری از تماس بیشتر دست با چله ها و تسهیل و سرعت در عمل چرخیدن خامه به دور تارهای زیر و رو ، به وجود آورده اند.

مطلب مرتبط/قالیشویی در حصارک کرج

اجزاء قلاب

قالیشویی در پیشاهنگی کرج اجزای قلاب را برایتان شرح می دهد.

الف :تیغه و قلاب

ب: دسته فلزی

تفاوت دیگر قلاب و کاردک در آن است که در همه قلابها دسته و تیغه متصل به هم و یکسره می باشند لذا تمام بدنه قلاب از ابتدای دسته تا انتهای نوک آن از آلیاژ آهن می باشد .تیغه قلاب نیز در صورت کند شدن قابل تیز کردن است . در رجشمارهای مختلف که ضخامت نخ چله ها و خامه قالیبافی تغییر  میکند ، اندازه قلابها بویژه ظرافت نوک قلابها تغییر یافته ، به تناسب کوچکتر و ظریف تر یا بزگ میگردد .

دفتین

دفتین برای کوبیدن گره ها ی فرش پس از بافتن یک رج و نیز خواباندن پودهای ضخیم و نازک قالی مورد استفاده واقع میشود. قالیشویی در پیشاهنگی کرج انواع دفتین و کاربرد هر کدام را شرح می دهد . هر دفتین دارای دو قسمت است :

الف : دسته

ب: تیغه های فلزی

معرفی دفتین ترکی با قالیشویی در پیشاهنگی

برخی از دفتین ها به طور کامل از آلیاژ آهن ساخته شده اند به عبارت دیگر دسته و تیغه بطور کامل و یکسره فلزی است . در حال حاضر تمامی دفتین هایی که در مناطق شهری باف آذربایجان تحت عنوان (دفتین ترکی) به کار می روند از این نوع اند .

معرفی دفتین فارسی با قالیشویی در پیشاهنگی

گروه دیگری که به دفتین های فارسی معروفند عمدتا از دو قسمت ساخته شده میشوند.یک قسمت تیغه ی دفتین که تماما فلزی است و بخش دیگر دسته ی دفتین که اغلب چوبی است. در برخی مناطق دیده شده که این نوع از دفتین های فارسی نیز تماما از فلز ساخته شده اند .

شماره تماس بهترین قالیشویی در پیشاهنگی کرج

شماره تماس بهترین قالیشویی در پیشاهنگی کرج

قطعا شما در موتور جستجو گوگل سرچ کرده اید “بهترین قالیشویی در پیشاهنگی کرج” و به دنبال بهترین قالیشویی در کرج هستید که بتواند فرش، قالی، موکت و… را به بهترین شکل ممکن خدمات شستشو را انجام دهد.

Tel:02691001818

Tel:02634656506

قیچی قالی بافی

قیچی قالیبافی ابزاری است برای بریدن و کوتاه کردن سر پرزهای هر گره پس از اتمام بافت یک یا چند رج .گره های فرش به علت نا یکنواختی که دراثر نامنظم بریدن خامه ها پس از گره زدن به وجود میآید توسط قیچی چیده شده و همه سطح فرش یکسان و هم سطح میشود.،بدون ایجاد موج یا فرو رفتگی و یا برآمدگی . با توجه به اینکه پرز گره ها بیش از حد کوتاه یا بلند نباشد . قالیشویی در پیشاهنگی کرج کلیه قیچی های متداول در قالیبافی را در یک طبقه بندی کلی به دو نوع تقسیم می کند .

الف : قیچی فارسی

این قیچی بر روی هر دو تیغه خد دارای لبه هایی است که ارتفاع لبه ها متناسب با ارتفاع پرزها در رجشمارهای مختلف تغییر می یابد . وجود این تیغه ها کمک می کند تا بافنده تمامی سطح فرش را یکسان و در یک اندازه قیچی کند در این نوع از قیچی ها معمولا برای سهولت کار ، بین دسته و تیغه ها اختلاف سطح وجود دارد .

ب : قیچی ترکی

ازلحاظ ظاهرشبیه به قیچی های معمولی و خانگی است. با این تفاوت که بازهم به جهت سهولت کار ، تیغه ها و دسته های قیچی در دو سطح متفاوت قرار دارند. قیچی ترکی متناسب با رجشمار فرش یا ظریف تروکوچکتر با تیغه های نازک و یا بزرگتر با تیغه های ضخیم ساخته میشود.

قیچی معمولی خیاطی

طبق تحقیقات قالیشویی در پیشاهنگی کرج برخی از بافندگان ترجیح می دهند از همان قیچی های معمولی که عموما در کارهای خانه مانند خیاطی کاربرد دارند استفاده نمایند . این امر کاملا به عادت بافنده بستگی دارد و نمی توان در خصوص کاربرد قیچی خاصی به هیچ بافنده ای توصیه نمود .

قیچی های برقی

در برخی از مناطق ، بافندگان ضمن بافت هیچگاه پرزهای اضافی را قیچی نمی نمایند بلکه فرش را تا انتها می بافند و سپس با استفاده از قیچی های  برقی که در کارگاه های ویژه ای به این منظور وجود دارند به طور همزمان تمام سطح فرش را پرداخت می نمایند . این قیچی ها دارای تیغه های برنده ای هستند که متناسب با ارتفاع مورد نیاز ، پرزهای فرش را کوتاه و پرداخت می نمایند .

شانه

شانه برای جلوکشی گره فرش و برای ایجاد نظم بیشتردر پشت فرش استفاده میشودوپس از بافت هر رج از فرش و قبل از کوبیدن دفتین ، شانه را بر روی گره های فرش مس میکشند. تیغه های نوک تیز شانه گره ها را به جلو میکشند و چنانچه در هنگام گره زدن بخشی از هر گره بصورت برجسته از پشت فرش دیده شود با شانه کشیدن به جلو آمده و از بین میرود.

سیخ پود کشی

سیخ پود کشی،برای پود کشی فرش که با ورق نازک آهن که حالت فنری و انعطاف زیاد داشته باشد ساخته میشود. تا به راحتی از لا به لای چله ها عبور کند. نوک سیخ پودکشی دارای حالتی قلاب شکل است که نخ پود  به  دور آن چرخیده و ازمیان چله ها کشیده میشود.

برپا کی

دربرخی مناطق همچون کرمان و خراسان برای پیش کشی و خواباندن بهتر گره ها بر روی یکدیگراستفاده میشود. در واقع بر پاکی هم کار شانه و هم کار دفتین را انجام می دهد . برپاکی از یک ورقه نازک آهن که دسته آن متصل به تیغه و از همان جنس میباشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا