وبلاگ

آشنایی با بهترین راه‌های رفو فرش سوخته با ذغال

رفو فرش سوخته با ذغال/آشنایی با انواع راههای برطرف کردن سوختگی در منزل+فیلم آموزشی.

اگر میخواهید خودتان رفوگر فرش خود باشید و سوختگیهای فرش خود را که گاهی بر اثر افتادن ذغال قلیان ویا آتش سیگارو………بوجود می آید ترمیم کنید،حتما تا انتهای این مطلب با ما باشید و به فیلم آموزش رفو سوختگی سطحی فرش خوب دقت کنید.

فرش سوخته شده با ذغال
قبل از رفو سوختگی
بعد از عملیات رفو سوختگی فرش با ذغال
بعد از رفو سوختگی

فرش‌های دستباف و ماشینی فقط کف‌پوش‌های خانه یا شرکت و محل کار شما نیستند. این بافته‌های زیبا خانه یا محل کار شما را آراسته می‌کنند و به آن‌ها رنگ‌ها و نقش‌های زیبایی هدیه می‌دهند. گاهی به علت بی‌احتیاطی یا برخی حادثه‌های ناخواسته بخشی از فرش ارزشمند شما با آتش ذغال، سیگار یا گذاشتن وسایل داغ می‌سوزد. این سوختگی‌ها ممکن است سطحی یا عمیق باشند. خوشبختانه راهکارهایی برای رفع سوختگی سطحی فرش در خانه شما وجود دارد؛ اما اگر سوختگی فرشتان عمیق است، باید رفو فرش سوخته با ذغال را به رفوکاران ماهر بسپارید.

با ما همراه باشید تا به انواع سوختگی در فرش‌ها و راه‌های ترمیم آن‌ها بپردازیم.

سوختگی فرش با بخاری داغ

انواع سوختگی در فرش‌ها:

سوختگی با آتش ذغال یا هر آتش دیگری ممکن است فقط به سطح و رویه فرش آسیب بزند یا تاروپود آن را نیز درگیر کند. از این دیدگاه سوختگی فرش به دو گروه دسته‌بندی می‌شود که بهتر است با هریک آشنا شوید:

·سوختگی سطحی فرش:

چنانچه سوختگی فرش فقط به پرزها یا گره‌های فرش آسیب بزند، اما تاروپود آن سالم بماند، آن را سوختگی سطحی می‌نامیم. سوختگی سطح فرش فقط به بخشی از گره‌های فرش صدمه می‌زند. افتادن اتوی داغ روی فرش، گذاشتن قابلمه داغ روی فرش، افتادن آتش سیگار و کبریت یا حتی افتادن ذغال برای لحظه‌ای روی فرش آن را دچار سوختگی سطحی می‌کند. خوشبختانه رفع سوختگی سطحی فرش در خانه امکان‌پذیر است و شما هم می‌توانید با دقت و احتیاط به ترمیم فرش خود بپردازید.

مطلب مرتبط:رفع بیدزدگی فرش

* رفع سوختگی سطحی فرش و رفو فرش سوخته با ذغال:

برای رفع سوختگی سطحی فرش به وسایل مختلفی نیاز دارید. سمباده یا سنگ‌پا، قیچی تیز و کوچک یا ناخن‌گیر، مواد شوینده مانند شامپو فرش، آب اکسیژنه و اسفنج بخشی از وسایلی است که برای رفوی سطحی فرش به آن‌ها نیاز دارید. پس از آن، با توجه به اینکه سوختگی چگونه و به چه صورتی اتفاق افتاده، به رفوی فرش بپردازید. در ادامه مطلب راهکارهای رفو فرش سوخته در منزل را با توجه به نوع سوختگی برایتان بازگو کرده‌ایم.

·سوختگی عمقی فرش:

اگر سوختگی فرش به‌اندازه‌ای باشد که گره‌های فرش را از بین ببرد و به تاروپود قالی برسد، سوختگی عمیق اتفاق افتاده است. این نوع سوختگی ممکن است گره‌های بخشی از فرش را به‌طور کامل نابود کند. همچنین ممکن است تاروپود فرش را هم بسوزاند و فرش را سوراخ کند. سوختگی عمقی فرش به علت‌های گوناگونی اتفاق می‌افتد که معمول‌ترین آن‌ها سوختن با آتش مستقیم ذغال، بخاری و وسایل دیگر است. ترمیم سوختگی عمیق فرش نیاز به رفوکاران ورزیده دارد که تاروپود تازه‌ای برای بخش سوخته طراحی کنند و سپس گره‌ها را روی آن ببافند.

* رفع سوختگی عمیق فرش و رفو فرش سوخته با ذغال:

اگر شما رفوکار ماهری هستید، می‌توانید به ترمیم فرش سوخته خود بپردازید؛ اما اگر رفوکار نیستید و فرش شما هم به‌صورت عمقی سوخته است، بهتر است رفوی فرش سوخته با ذغال یا با هر آتش دیگری را به کسانی واگذار کنید که به‌صورت حرفه‌ای به این کار اشتغال دارند.

انواع سوختگی فرش‌ها و راه‌های رفوی آن‌ها:

سوختن سطحی یا عمیق فرش راه‌های رفوی متفاوتی دارد. بدیهی است رفو فرش سوخته با ذغال و مواد دیگر که به شکل عمقی اتفاق افتاده باشد، کار هرکسی نیست؛ اما رفوی سطحی فرش را می‌توانید در خانه هم انجام دهید. برای این کار باید با توجه به نوع ماده‌ای که فرش شما را سوزانده و روی آن لکه زرد یا اثر سوختگی به جا گذاشته، اقدام کنید. ابتدا انواع سوختگی فرش را بشناسید و سپس با راه‌های رفوی آن‌ها آشنا شوید:

۱- سوختگی ذغال روی فرش:

در سالیانی نه‌چندان دور، منقل‌های ذغالی کرسی‌ها عامل اصلی سوختگی فرش‌های دستباف خانه‌های ایرانیان بود. اکنون هم گاهی دیده می‌شود که ذغال منقل عامل سوختگی عمقی فرش می‌شود. گاهی نیز اسفند دود کردن با منقل‌های کوچک و افتادن ذغال از روی آن‌ها فرش شما را دچار سوختگی می‌کند. با سرعت عمل شما و برداشتن ذغال از روی فرش نوعی سوختگی سطحی اتفاق می‌افتد که می‌توانید در خانه به رفوی آن بپردازید؛ اما اگر فرش شما دچار سوختگی عمقی شد، رفو فرش سوخته با ذغال را باید به رفوکاران ماهر بسپارید.

 ترمیم سوختگی فرش دستبافت

* ترمیم فرش سوخته با ذغال:

با روش ترمیم سوختگی سطحی فرش با ذغال آشنا شوید:

  • ابتدا از یخ برای سرد کردن جای سوختگی استفاده کنید. برای این کار بهتر است یخ را در کیسه‌ای پلاستیکی قرار دهید و روی بخش سوخته فرش بگذارید. پس از سرد شدن پرزهای فرش وارد مرحله بعدی شوید.
  • تکه‌ای سمباده یا سنگ‌پایی را برای کشیدن روی پرزهای سوخته به کار بگیرید.
  • اگر نیاز شد بخش روی سوختگی پرزها را هم با دقت با یک قیچی ظریف یا ناخن‌گیر جدا کنید.
  • اکنون همه پرزها را از روی قالی بردارید.
  • سطح روی سوختگی را با آب و کف شامپو فرش بشویید.
  • پس از رفو فرش سوخته با ذغال و خشک شدن فرش، روی آن را جارو بزنید.
  • اگر اثر سوختگی همچنان مشخص بود، بهتر است از آب اکسیژنه برای بردن رنگ آن بهره ببرید. کمی آب اکسیژنه را با ده برابر آب ترکیب کنید و حوله‌ای را به آن آغشته کنید. حوله را روی بخش سوختگی قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید. اکنون حوله را بردارید و اسفنج آغشته به آب خالص روی فرش بکشید. سپس محل رفو را با یک پارچه تمیز خشک کنید و خشک شدن بقیه نم فرش را هم به هوای آزاد واگذار کنید.

۲- سوختگی فرش با ذغال قلیان:

در زمان کنونی، ذغال قلیان‌ها مقصر اصلی سوختگی فرش‌ها هستند. برای دچار نشدن به این مشکل بهتر است قلیان خود را روی سینی بزرگی قرار دهید تا در صورت افتادن ذغال از روی آن به درون سینی بیفتد؛ اما اگر با وجود همه تدبیرها تکه‌ای از ذغال قلیان روی فرش شما افتاد و سوختگی آن هم عمیق نبود، امکان رفوی فرش سوخته با ذغال قلیان در خانه شما هم وجود دارد.

* رفو فرش سوخته با ذغال قلیان:

راهکارهای رفوی سوختگی سطحی فرش با ذغال قلیان همانند سوختگی فرش با ذغال منقل است. کافی است همه مراحل رفوی سوختگی ذغال را که در گزینه قبلی گفتیم، به اجرا بگذارید.

۳- سوختگی فرش با سیگار:

سوختگی فرش دستبافت با سیگار مشکلی است که گریبان خانواده‌های زیادی را گرفته است. رفع سوختگی فرش با سیگار برخلاف رفو فرش سوخته با ذغال کار آسان‌تری است و شما هم می‌توانید آن را انجام دهید.

قبل از رفو فرش سوخته
قبل از رفو سوختگی
بعداز رفو فرش سوخته
بعداز رفوسوختگی

* رفع سوختگی فرش با سیگار:

برای رفو سوختگی فرش با سیگار ابتدا محل سوخته را به آرامی سمباده بکشید تا سر سوخته پرزهای فرش جدا شوند. اگر همچنان بخش سوخته‌ای روی پرزها باقی ماند، آن‌ها را با نوک یک قیچی کوچک و تیز با دقت و ظرافت تمام جدا کنید. پس از آن می‌توانید از ترکیب آب و آب اکسیژنه، به نسبت ده‌به‌یک، یا ترکیب آب و سرکه، به نسبت سه‌به‌یک، روی بخش سوخته بپاشید و پس از چند دقیقه با اسفنجی خیس آن را تمیز کنید. رفع سوختگی فرش با سیگار با این راهکار انجام‌شدنی است.

۴- سوختگی فرش با آتش کبریت یا فندک:

علاوه بر سوختن فرش با ذغال و نیاز به رفو فرش سوخته با ذغال، گاهی افتادن کبریت یا فندک روشن روی فرش باعث سوختگی سطحی آن می‌شود. لکه سوختگی فرش با شعله کبریت و فندک نیز ردی از رنگ سیاه یا زرد بر جای می‌گذارد.

* ترمیم سوختگی فرش با آتش کبریت یا فندک:

رفوگری سوختگی فرش از لکه شعله کبریت و فندک نیز خیلی متفاوت از رفوی سوختگی فرش با سیگار نیست. برای این کار نیز روی سوختگی را به آرامی سنگ‌پا یا سمباده بکشید و در صورت باقی ماندن پرزهای سوخته، نوک پرزها را با قیچی کوچک و تیزی جدا کنید. پس از آن، لکه به‌جامانده را به ترکیب آب و سرکه سفید، به نسبت سه‌به‌یک، یا آب اکسیژنه و آب، به نسبت ده‌به‌یک آغشته کنید. پس از چند دقیقه محل سوختگی را آب‌کشی کنید و پس از آب‌گیری بگذارید تا خشک شود.

۵- سوختگی فرش با سشوار:

سشوار کردن مو و گذاشتن سشوار داغ روی فرش ممکن است سوختگی فرش را به همراه داشته باشد. متأسفانه این نوع سوختگی نیز سطح روی فرش را بدشکل می‌کند؛ اما خوشبختانه رفو سوختگی فرش با سشوار آسان‌تر از رفو فرش سوخته با ذغال است و در خانه هم ممکن است.

* رفو سوختگی فرش با سشوار:

سمباده کشیدن روی بخش سوختگی فرش یکی از بهترین راه‌های رفو سوختگی فرش با سشوار است. پس از یکدست کردن سطح روی فرش با سمباده یا سنگ‌پا، مانند رفو فرش سوخته با ذغال بخش سوخته فرش را با آب و شامپو فرش بشویید. پس از آن، آب فرش را بگیرید و بگذارید تا خشک شود.

۶- سوختگی فرش با فشفشه:

فشفشه‌های زیبایی که جشن‌های تولد شما را زیباتر می‌کنند، دشمن فرش‌های ارزشمند شما هم هستند. فشفشه‌ها بخش‌های کوچکی از فرش شما را می‌سوزانند، اما ممکن است تعداد این سوختگی‌ها زیاد باشند. رفو سوختگی فرش با فشفشه هم راهکارهای خاص خود را دارد.

* رفو سوختگی فرش با فشفشه:

بسته به اینکه آتش فشفشه به چه تعداد و تا چه عمقی از فرش شما را سوزانده باشد، رفوی آن متفاوت است. رفو سوختگی فرش با فشفشه مانند رفو فرش سوخته با ذغال در صورت کم و با فاصله بودن تعداد سوختگی‌ها در خانه امکان‌پذیر است؛ اما اگر نقطه‌های سوختگی نزدیک هم و عمیق باشند، رفوی آن‌ها کمی سخت می‌شود. بهترین کار در چنین شرایطی سپردن درمان سوختگی فرش به رفوکاران حرفه‌ای است.

برای رفوی سوختگی فشفشه ابتدا سطح روی سوختگی را با سمباده، سنگ‌پا یا قیچی تیز جدا کنید. پس از آن سطح فرش را با آب و شامپو فرش شست‌وشو دهید.

رفو فرش سوخته با ذغال قلیان

۷- سوختگی اتو روی فرش:

بسته به اینکه چه مدت‌زمانی اتوی داغ روی فرش شما قرار گرفته باشد، رفوی آن هم متفاوت است. اگر سوختگی اتو روی فرش اثر زیادی بر جا نگذاشته باشد، در خانه هم می‌توانید به رفوی آن بپردازید؛ اما اگر این سوختگی عمقی باشد و به تاروپود فرش رسیده باشد، مانند رفو فرش سوخته با ذغال نیاز به رفوگران متخصص دارد.

* ترمیم رد سوختگی فرش با اتو:

برای ترمیم سوختگی فرش با اتو به یک پیاز نیاز دارید. پیاز را برش بزنید و برش‌ها را روی بخش سوخته فرش خود قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا زردی سوختگی از بین برود. اکنون پیازها را بردارید و این بخش را با آب تمیز بشویید. اگر هم اثر سوختگی اتو روی فرش عمیق است، باید راهی را در پیش بگیرید که برای رفو فرش سوخته با ذغال انتخاب می‌کنید. در چنین شرایطی، رفو فرش خود را به رفوکاران حرفه‌ای بسپارید.

۸- سوختگی فرش با قابلمه داغ:

گذاشتن قابلمه داغ روی فرش جایی شبیه به‌جای اتوی داغ باقی می‌گذارد. راحت‌ترین راه برای آسیب ندیدن فرش‌ها قرار دادن زیر دیگی چوبی یا حصیری زیر قابلمه‌ها یا آوردن آن‌ها در داخل یک سینی است. در غیر این صورت ممکن است فرش شما با قابلمه بسوزد و همچون رفو فرش سوخته با ذغال مجبور به ترمیم آن شوید.

بیشتر افراد، به‌ویژه خانم‌ها، هنگام گذاشتن قابلمه داغ بر روی فرش دقت می‌کنند و زیر قابلمه‌ای یا پارچه‌ای زیر آن می‌گذارند. البته برخی افراد هم بدون توجه به داغی قابلمه آن را بر روی فرش می‌گذارند و تنها پس از بلند کردن قابلمه جای سوخته زیر آن را می‌بینند. این نوع سوختگی هم مانند رفو سوختگی فرش سوخته با ذغال درمانی دارد که بهتر است آن را یاد بگیرید.

* رفو سوختگی فرش با قابلمه داغ:

برای رفوگری سوختگی فرش با قابلمه داغ ابتدا مقداری یخ را در یک کیسه پلاستیکی روی محل سوختگی قرار دهید. پس از آن، محل سوختگی را با یک شانه به‌خوبی شانه بزنید. اکنون یخ را دوباره روی محل سوختگی قرار دهید و پرزهای فرش را باز هم شانه بزنید. با چند بار تکرار این کار می‌توانید جای سوختگی فرش ماشینی یا دستباف را تا اندازه زیادی کاهش دهید.

۹- سوختگی فرش دستبافت و ماشینی با شمع:

برگشتن شمع روی فرش بخشی از فرش را می‌سوزاند؛ اما سوختن فرش تنها آسیبی نیست که به فرش می‌رسد. ریختن پارافین شمع روی فرش و نفوذ آن به تاروپود فرش مشکل دیگری است که در چنین موقعیت‌هایی با آن روبه‌رو هستید. برخلاف رفو فرش سوخته با ذغال، در رفوی فرش سوخته با شمع ابتدا باید پارافین را از بافت فرش جدا کنید.

* رفع سوختگی سطحی فرش با شمع:

برای برداشتن پارافین از روی فرش و رفوی فرش دستبافت سوخته خود با آتش شمع به‌این‌ترتیب عمل کنید:

  • اگر توانستید، پارافین مایع را با پهنای کارد از روی فرش بردارید. البته پارافین به‌سرعت خشک می‌شود و امکان این کار بسیار کم است.
  • اگر پارافین خشک شده، آن را با کناره کارد یا لبه قاشق از روی فرش جدا کنید.
  • پارافین جداشده را با جارو از روی فرش جمع کنید.
  • اگر پارافین در بافت فرش نفوذ کرده، پارچه‌ای نخی روی آن بگذارید. سپس با اتوی داغ روی پارچه بکشید تا پارافین جذب پارچه شود.
  • محل سوختگی را با آب و شامپو فرش بشویید.
ترمیم بافت فرش سوخته با ذغال

۱۰- سوختگی سطحی فرش با بخاری:

بخاری‌های نفتی عامل مؤثری در سوختن فرش‌های دوروبر خود هستند. البته گاهی حرارت شعله بخاری‌ها به‌اندازه‌ای زیاد است و از کنترل خارج می‌شود که ممکن است خانه‌ای را هم به آتش بکشند. درصورتی‌که چنین مشکلی فرش شما را به‌صورت عمقی سوزاند، رفو سوختگی فرش از دست شما خارج است. در چنین شرایطی باید آن را همچون رفو فرش سوخته با ذغال به مراکز ویژه رفوگری بسپارید؛ اما اگر فرش دستباف یا ماشینی شما به شکلی سطحی با گرمای آتش بخاری سوخت، خودتان هم می‌توانید به رفوی آن بپردازید.

* رفو سوختگی فرش با بخاری:

رفوگری سوختگی فرش با بخاری در صورتی ممکن است که سطحی باشد. درمان سوختگی فرش با بخاری روشی همانند رفع سوختگی اتو روی فرش یا رفو سوختگی فرش با قابلمه است. یعنی ابتدا باید روی محل سوختگی را یخ بمالید و پس از سرد شدن، روی آن را سنگ‌پا یا سمباده بکشید. اگر نیاز بود روی پرزها را با قیچی ببرید و لکه سوختگی فرش را هم با ترکیب آب اکسیژنه و آب پاک کنید. البته حواستان باشد، نباید آب اکسیژنه را به‌صورت خالص روی سوختگی فرش بزنید و باید آن را به نسبت یک‌به‌ده با آب ترکیب کنید.

۱۱- زرد شدن فرش با اثر سوختگی:

گاهی رد سوختگی فرش با گذاشتن وسایل داغ روی فرش پدید می‌آید. گاهی نیز زردی فرش در اثر افتادن مستقیم آتش یا گذاشتن اتو، قابلمه داغ یا وسایل دیگر روی فرش شکل می‌گیرد. لکه سوختگی فرش شما را نازیبا می‌کند. خوشبختانه برطرف کردن لکه‌های زرد روی فرش مانند رفو فرش سوخته با ذغال هم راهکاری دارد.

* رفو فرش سوخته زرد شده:

فرقی نمی‌کند فرش شما با چه آتشی زرد شده باشد. برای رفو فرش سوخته زرد شده مانند رفو فرش سوخته با ذغال از محلول آب اکسیژنه و آب استفاده کنید. برای این کار مراحل زیر را بپیمایید:

  • ابتدا آب اکسیژنه و آب را به نسبت یک‌به‌ده با یکدیگر ترکیب کنید.
  • اکنون حوله‌ای را به آن آغشته کنید و برای چند دقیقه روی محل سوختگی قرار دهید.
  • محل را با حوله یا اسفنج آغشته به آب تمیز کنید و بگذارید خشک شود.
رفو فرش دستبافت سوخته

راه‌های برطرف ساختن لکه سوختگی فرش در خانه:

با برخی از راه‌های رفو فرش سوخته در منزل آشنا شوید:

۱-    ترمیم سوختگی فرش با سنگ‌پا:

بهره بردن از سنگ‌پا یکی از راه‌های رفو فرش سوخته با ذغال در خانه است. گاهی سوختگی سطحی فرش به روی پرزهای قالی شما صدمه زده است. در چنین شرایطی بهتر است از یک سنگ‌پا برای برطرف کردن آن بهره ببرید. برای ترمیم سوختگی فرش با کمک سنگ‌پا بهتر است سنگ‌پا را به آرامی روی زبری جای سوختگی بکشید تا برطرف شود. سپس یک دستمال را خیس کنید و روی محل سوختگی بکشید و نتیجه را ببیند. اگر رفو فرش سوخته با ذغال به این روش انجام شد که خیالتان راحت می‌شود؛ اما اگر این روش تعمیر فرش سوخته برای شما جواب نداد، بهتر است فرش خود را به رفوکاران حرفه‌ای ما بسپارید.

۲-    رفع سوختگی سطحی فرش با سمباده:

کارایی سمباده نیز مشابه سنگ‌پاست. برای رفو فرش سوخته با ذغال که تنها سطح روی پرزهای فرش را سوزانده باشد، می‌توانید از سمباده هم استفاده کنید. سمباده‌ای بردارید و آن را به آرامی روی بخش سوخته پرزهای فرش بکشید. این کار را تکرار کنید تا زبری سوختگی برطرف شود. اگر نیاز بود، می‌توانید از قیچی ظریفی هم برای برش سوختگی روی پرزها کمک بگیرید. اکنون با ترکیب آب و آب اکسیژنه، به نسبت ده‌به‌یک محل سوختگی را شست‌وشو دهید تا اگر لکه زردی هم به جا مانده، برطرف شود.

اگر فرش شما با آتش سیگار، شعله کبریت یا مواد مشابه دیگر هم سوخته باشد، می‌توانید این روش را برای رفو فرش سوخته زرد شده به کار ببندید.

۳-    درمان سوختگی فرش با یخ:

سوختگی‌های سطحی را می‌توانید با یخ بهبود ببخشید. البته این روش هم مانند روش‌های پیشین در رفو فرش سوخته با ذغال که آسیب جدی به فرش زده باشد، ممکن نیست. برای رفو سوختگی فرش با یخ تکه‌های یخ را در پلاستیکی قرار دهید و روی محل سوختگی بگذارید. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا پرزهای فرش خنک شوند. اکنون شانه‌ای ریز بردارید و پرزهای فرش را شانه بزنید تا به حالت نخست خود بازگردند.

۴-    ترمیم فرش سوخته با پیاز:

برخی می‌گویند سوختگی‌های سطحی فرش که اثری زردرنگ از خود بر جای گذاشته‌اند را می‌توانید با برش‌هایی از پیاز برطرف کنید. برای این کار پیازی را برش بزنید و برش‌ها را روی محل سوختگی فرش قرار دهید. پس از پنج دقیقه پیاز را بردارید و محل سوختگی را با آب خنک بشویید. اگر پس از این مدت هنوز لکه سوختگی باقی مانده بود، سوختگی خیلی هم سطحی نیست و باید روش دیگری را برای برطرف ساختن آن پیدا کنید. رفو فرش سوخته با ذغال تنها زمانی با این روش انجام می‌شود که از سوختگی فقط ردی از زردی بر جای مانده باشد.

۵-    رفو سوختگی فرش با آب اکسیژنه:

آب اکسیژنه لکه‌های زرد روی فرش که به‌دلیل سوختگی سطحی پدید آمده‌اند را برطرف می‌کند. برای رفع سوختگی فرش دستبافت یا ماشینی با آب اکسیژنه باید آن را با آب ترکیب کنید. یک برابر از این ماده را با ده برابر آب مخلوط کنید و آن را با پارچه تمیزی روی سطح لکه بکشید. پس از آن نیز محل لکه را با حوله آغشته به آب خالص تمیز کنید.

جای زردی حاصل از قراردادن جسم داغ روی فرش

۶-    برطرف ساختن رد سوختگی فرش با سرکه سفید:

اگر فرش شما با ذغال یا مواد دیگر به‌طور سطحی سوخته و ردی زردرنگ از خود به جا گذاشته باشد، از سرکه سفید هم می‌توانید برای پاک کردن آن بهره ببرید. برای این کار یک پیمانه سرکه سفید را با دو پیمانه آب ترکیب کنید. اکنون این مخلوط را بر روی بخش سوخته فرش بپاشید و چند دقیقه منتظر بمانید.

پس از آن، با دستمالی نم‌دار سرکه را از روی فرش پاک کنید. در صورت برطرف نشدن لکه سوختگی فرش باز هم این کار را تکرار کنید. دقت کنید که رفو فرش سوخته با ذغال هم زمانی با این روش انجام می‌شود که فقط لکه‌ای از سوختگی بر جا مانده باشد.

۷-    پاک کردن لکه سوختگی فرش با الکل سفید:

الکل سفید هم مانند آب اکسیژنه و سرکه سفید خاصیت لکه‌بری دارد. برای بردن رد سوختگی فرش با الکل روی محل لکه را الکل سفید بزنید و منتظر بمانید تا خشک شود. رفو فرش سوخته با ذغال هم وقتی سطحی باشد، با این روش ممکن است.

۸-    وصله کردن فرش سوخته:

اگر فرشی در خانه دارید که شبیه فرش دستبافت سوخته شماست و می‌توانید آن را برش دهید، روش خلاقانه‌ای را برای رفو فرش سوخته با ذغال به کار بگیرید. برای این کار بخشی از فرش قدیمی و ناکارآمد را که شبیه بخش سوخته فرش شماست، انتخاب کنید. دوروبر بخش سوخته فرشتان را هم با تیغ موکت‌بری ببرید. سپس بخشی از فرش قدیمی را که از قبل انتخاب کرده‌اید، به‌اندازه و شکل سوراخ فرش ببرید.

وصله را در جای خالی فرش سوخته بگذارید و جای آن را درست کنید. با کمک چسب دورو وصله را به بدنه فرش سوخته بچسبانید و تا چند روز از روی آن حرکت نکنید تا وصله به‌خوبی به بدنه فرش بچسبد. رفو فرش سوخته با ذغال را هم به‌این‌ترتیب می‌توانید انجام دهید. البته باید به یک نکته توجه کنید. این روش را برای فرش‌های معمولی سوخته به کار بگیرید. هرگز فرش‌های عتیقه، قدیمی و ارزشمند خود را با این روش ترمیم نکنید.

۹-    رفو فرش سوخته با ذغال به‌وسیله رفوکاران حرفه‌ای:

اگر سوختگی فرش دستبافت شما عمیق باشد، بهتر است رفوی آن را به رفوگری در کرج ماهر واگذار کنید. رفوی فرش‌های دستبافت، به‌ویژه اگر فرش‌های ارزشمندی باشند را فقط به شرکت‌های تخصصی رفوگری یا رفوگران ماهر بسپارید.

رفو سوختگی فرش با فشفشه

رفو فرش سوخته در منزل:

اگر سوختگی فرش شما سطحی است و نمی‌خواهید برای آن هزینه کنید، از راه‌های بی‌خطر برای ترمیم آن استفاده کنید. راه‌هایی مانند استفاده از پیاز، آب اکسیژنه، سنگ پا، سمباده و… که فرش شما را خراب‌تر نکند؛ اما چنانچه با سوختگی عمقی فرش روبه‌رو هستید که ترمیم آن در خانه ممکن نیست، آن را فقط به رفوگران حرفه‌ای بسپارید؛ به‌ویژه که ممکن است فرش شما دستباف، قدیمی و بسیار باارزش باشد.

بررسی سوختگی انواع فرش‌ها و رفو فرش سوخته با ذغال در هریک از آن‌ها:

فرش‌ها انواع گوناگونی دارند که مهم‌ترین دسته‌بندی آن دستباف یا ماشینی بودن فرش‌هاست:

۱-    سوختگی فرش دستبافت:

برخی از فرش‌های دستبافت ارزش خیلی بالایی ندارند؛ اما برخی دیگر بسیار ارزشمند هستند و باید از آن‌ها به‌خوبی مراقبت کنید. اگر فرش دستباف شما به هر دلیلی دچار سوختگی شد و سوختگی آن در معرض دید بود، خللی هم در زیبایی دکوراسیون خانه شما پدید می‌آورد. بسته به اندازه و عمق سوختگی فرش، باید اقدامات گوناگونی را برای رفع آن انجام دهید. اگر فرش شما با ذغال سوخته باشد و سوختگی آن نیز سطحی باشد، رفو فرش سوخته با ذغال در خانه هم امکان‌پذیر است. البته اگر فرش دستباف شما به‌صورت عمقی سوخته، بهتر است به آن دست نزنید و رفوی آن را به رفوگران ماهر بسپارید.

* بررسی انواع و سوختگی فرش دستبافت:

فرش‌های دستبافت از چند نوع نخ بافته می‌شوند:

  • فرش دستبافت پشمی که نخ آن از پشم گوسفندان تهیه می‌شود. ارزش بسیاری از فرش‌های پشمی به‌دلیل عتیقه بودن آنهاست. البته برخی نیز فرش‌های معمولی هستند و ارزش مادی خیلی بالایی ندارند. رفو فرش سوخته با ذغال اگر از نوع پشمی باشد، حساسیت کمتری دارد.
  • نخ پنبه‌ای یا کتانی معمول‌ترین ماده برای استفاده در تاروپود قالی‌های ایرانی است. گره‌های روی این تاروپودها از پشم، کرک یا ابریشم بافته می‌شوند.
  • فرش دستبافت کرکی از پشم‌های بسیار نرم حیوان‌هایی مانند گوسفند و شتر بافته می‌شود. ارزش مالی این فرش‌ها بیشتر از فرش‌های پشمی است. سوختگی این فرش‌ها ممکن است آسیبی سطحی یا عمقی به آن‌ها بزند.
  • فرش دستبافت ابریشمی گران‌ترین نوع فرش دستبافت است. این فرش‌ها ممکن است فقط گل‌ها یا گره‌هایی از ابریشم داشته باشند. همچنین ممکن است تاروپود این فرش‌ها هم از ابریشم بافته شده باشند. درصورتی‌که گره‌ها و تاروپود این فرش‌ها از ابریشم باشند، ارزش آن‌ها بسیار بیشتر است. سوختن چنین فرش‌هایی برای دارندگان آن‌ها بسیار ناراحت‌کننده است. خوشبختانه رفو فرش سوخته با ذغال حتی اگر از نوع ابریشمی هم باشد، کاری شدنی است.

* رفو فرش دستبافت سوخته:

فرقی نمی‌کند فرش دستبافت شما از کدام نوع است. مهم‌ترین نکته آن است که درصد سوختگی فرش شما چقدر است. با توجه به مقدار سوختگی و عمق آن رفو فرش سوخته با ذغال انجام می‌شود.

رفو سوختگی فرش با شومینه

۲-    سوختگی فرش ماشینی:

در زمان کنونی، بسیاری از مردم از فرش‌های ماشینی استفاده می‌کنند. این فرش‌ها ارزان‌تر و سبک‌تر هستند و همین نکته‌ها عامل رو کردن بسیاری از مردم به آن‌هاست. بهره بردن بیشتر از این فرش‌ها سوختگی بیشتر آن‌ها را هم به دنبال داشته است.

* بررسی انواع و سوختگی فرش ماشینی:

فرش‌های ماشینی انواع مختلفی دارند که بد نیست با مهم‌ترین آن‌ها آشنا شوید:

  • تاروپود بسیاری از فرش‌های ماشینی همانند فرش‌های دستباف از نخ کتانی و پنبه‌ای تهیه می‌شود. فرش ماشینی پشمی از پشم طبیعی بافته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی پشم طبیعی ماندگاری بالا و نگرفتن گردوخاک است. رفو فرش سوخته با ذغال از نوع پشمی را فقط در صورت سطحی بودن می‌توانید در خانه انجام دهید.
  • فرش ماشینی آکریلیک از الیاف مصنوعی تهیه می‌شود. این نخ‌ها ظاهر زیباتری از پشم به فرش‌ها می‌دهند و آن‌ها را به‌اصطلاح مجلسی‌تر می‌کنند.
  • فرش ماشینی پلی‌استر یا ابریشم مصنوعی هم نوع دیگری از فرش‌های ماشینی است. فرش‌های پلی‌استر شباهت زیادی به فرش‌های دستبافت دارند. متأسفانه آسیب‌پذیری این فرش‌ها نسبت به فرش‌های آکریلیک بیشتر است.
  • فرش ماشینی پروپیلن از الیاف ارزان‌قیمت مصنوعی بافته می‌شود. دوام این فرش‌ها بالاست و لکه‌پذیری آن‌ها نیز کم است. رفو فرش سوخته با ذغال در فرش‌های پروپیلن بهتر است هزینه زیادی نداشته باشد.
  • فرش ماشینی نایلونی از الیاف نایلونی بافته می‌شود. دوام این فرش‌ها بالاست و مقاومت آن‌ها در برابر فشار وسایل زیاد است. البته این فرش‌ها در برابر سوختگی آسیب‌پذیر هستند.

* رفو سوختگی فرش ماشینی:

رفو سوختگی فرش ماشینی چندان متفاوت با رفوی فرش‌های دستبافت نیست. البته رفوی سوختگی فرش ماشینی، اگر عمقی باشد، ممکن است هزینه زیادی داشته باشد. در چنین مواقعی باید ببینید تهیه یک فرش نوی ماشینی برایتان به‌صرفه است یا اینکه رفوی آن را به رفوگران حرفه‌ای بسپارید.

آیا فرش سوخته رفو می‌شود؟

بسیاری از مردم در زمان سوختگی فرششان با پرسشی روبه‌رو می‌شوند که آیا فرش سوخته رفو می‌شود یا خیر؟ پاسخ این پرسش مثبت است. خوشبختانه رفو فرش سوخته با ذغال یا هر ماده دیگری امکان‌پذیر است. حتی اگر آتش فرش شما را سوراخ کرده باشد هم می‌توانید آن را رفو کنید. اگر فرش شما آسیب کم یا زیادی از آتش دیده و فرش گران‌قیمت یا عتیقه‌ای است، بهتر است حتی رفوی سطحی آن را هم به کارشناسان رفوکار بسپارید؛ اما اگر فرش شما معمولی است و آسیب سطحی دیده، می‌توانید آن را در خانه رفو کنید.

روش تعمیر فرش سوخته به‌وسیله رفوکاران حرفه‌ای:

تعمیرات فرش سوخته در خانه در صورتی ممکن است که سوختگی فرش سطحی باشد؛ اما اگر سوختگی به تاروپود فرش رسیده یا آن را سوراخ کرده باشد، باید رفوی آن را به رفوکاران حرفه‌ای بسپارید. رفو فرش سوخته با ذغال را هم فقط در صورت سطحی بودن سوختگی در خانه انجام دهید.

رفوگران برای ترمیم قالی سوراخ‌شده تاروپود قالی را سروسامان می‌دهند و سپس روی آن را می‌بافند. در واقع، اگر فرش شما در اثر آتش‌سوزی سوراخ شده باشد، رفوگران ابتدا برای آن تاروپود می‌بافند و سپس به بافت گره‌ها مشغول می‌شوند. نتیجه کار رفوگران حرفه‌ای بافت دوباره بخش سوخته قالی شما و ترمیم کامل فرش است.

انواع تعمیرات فرش سوخته:

رفو فرش سوخته با ذغال یا مواد دیگر در رفوگری در کرج با توجه به نوع سوختگی فرش شما انجام می‌شود:

  • اگر ریشه‌های فرش سوخته باشد، بازسازی دوباره ریشه‌ها فرش را به‌صورت پیشین درمی‌آورد.
  • چنانچه شیرازه قالی دستبافت یا ماشینی سوخته باشد، رفوی شیرازه فرش را به شکل اولیه آن درمی‌آورد.
  • اگر فرش شما دچار سوختگی سطحی شده باشد، رفوی آن بدون کمترین مشکلی به پایان می‌رسد.
  • چنانچه فرش شما با ذغال سوخته و تاروپود آن نیز نابود شده باشد، رفو فرش سوخته با ذغال قالی شما را به‌صورت سابق در خواهد آورد.

روش‌های پوشاندن سوختگی فرش:

گاهی بخشی از فرش شما سوخته و به هر دلیلی نمی‌خواهید یا نمی‌توانید آن را رفو کنید. در چنین شرایطی از راه‌های گوناگون برای پوشاندن سوختگی فرش بهره ببرید:

  • یکی از بهترین راه‌های پوشاندن سوختگی فرش این است که بخشی از مبلمان و وسایل خانه را روی قسمت سوختگی قرار دهید.
  • راه دیگر برای پنهان کردن سوختگی فرش آن است که جهت استفاده از فرش را تغییر دهید. به‌این‌ترتیب بخش سوخته فرش را در جایی قرار دهید که خیلی در معرض دید نباشد. به‌ویژه که فرش شما با ذغال سوخته و رفو فرش سوخته با ذغال برای شما ممکن نباشد.
  • راه دیگر پوشاندن سوختگی فرش آن است که فرش خود را در اتاق دیگری استفاده کنید. در چنین شرایطی می‌توانید بخش سوخته را زیر تخت‌خواب یا وسایل دیگر قرار دهید.
  • راه دیگری هم برای بهره‌گیری از فرش سوخته‌ای که آسیب زیادی خورده، وجود دارد. فرش آسیب‌دیده خود را به بخش‌های کوچک‌تر تبدیل کنید و هر بخش را در کارکردی جداگانه به کار بگیرید. درست کردن کوسن، پشتی، تابلوفرش، رومیزی، کناره و… کار‌های نوآورانه‌ای است که می‌توانید به آن‌ها بپردازید.
از بین بردن جای لکه سوختگی فرش

تعمیرات سوختگی فرش خود را به کجا بسپاریم؟

اگر بخشی از فرش دستباف یا ماشینی شما به‌صورت عمقی سوخته و تاروپود آن هم آسیب دیده است، نگران رفوی آن نباشید. ما راه‌های رفوی سوختگی سطحی فرش را برایتان بازگو کردیم. رفوی سوختگی عمیق هم فقط به دست رفوگران حرفه‌ای امکان‌پذیر است. چنانچه قسمتی از فرش ارزشمند شما دچار سوختگی با ذغال و هر وسیله دیگری شده، ترمیم فرش سوخته را به تأخیر نیندازید. با کارشناسان ما در رفوگری فرش در کرج تماس بگیرید. ما پس از آگاهی از مقدار سوختگی فرش شما، شرایط و هزینه رفو فرش سوخته با ذغال را برایتان توضیح می‌دهیم.

رفوگری سوختگی فرش در مرکز رفوگری در کرج:

یک نکته را به خاطر داشته باشید! رفو فرش سوخته با ذغال در شرایطی که تاروپود آن را هم درگیر کرده باشد، کار آسانی نیست؛ به‌ویژه که فرش شما قدیمی، عتیقه و ارزشمند باشد. همچنین اگر برای شما خاطره‌ساز باشد. رفوگران ماهر برای رفو فرش سوخته با ذغال قلیان یا هر نوع سوختگی دیگری تاروپودی دوباره برای فرش می‌بافند. پس از آن نیز گره‌های جدیدی براساس طرح اصلی فرش روی تاروپود قالی می‌بافند.

نتیجه این کار فرشی به شما تحویل می‌دهد که نه اثری از سوختگی روی آن باقی مانده و نه رد سوختگی فرش بر آن پدیدار است. در واقع رفو فرش سوخته با ذغال زندگی دوباره‌ای به فرش شما می‌بخشد و فرش را به شکل سابق آن درمی‌آورد.

رفو فرش سوخته با ذغال در رفوگری‌های تخصصی:

هر رشته‌ای متخصصان و کارشناسان خود را دارد. مشکلی رایانه‌ای که ممکن است ذهن کسی را به خود مشغول کند، در چند ثانیه به دست فردی مسلط به کامپیوتر حل می‌شود. همین موضوع درباره رفوی تخصصی فرش هم صادق است. اگر فرش شما با آتش ذغال سوخته و فکر شما را به خود مشغول کرده است، بهتر است آن را بدون نگرانی به رفوگران حرفه‌ای واگذار کنید.

برای رفوگری در کرج تفاوتی نمی‌کند فرش شما با ذغال سوخته یا علت دیگری تاروپود فرش شما را نابود کرده است. رفوگران ورزیده ما پس از آگاهی از وسعت سوختگی فرش شما مدت‌زمان رفو و هزینه آن را برایتان مشخص می‌کنند. توجه داشته باشید که رفوی فرش‌های عتیقه و قیمتی در خانه شما هم امکان‌پذیر است.

چه زمانی رفو فرش سوخته با ذغال را به رفوگران حرفه‌ای بسپاریم؟

رفوی برخی فرش‌ها را حتماً به رفوکاران ماهر واگذار کنید:

  • اگر فرش شما دستبافت و گران‌قیمت است.
  • اگر فرشی قدیمی و عتیقه دارید.
  • اگر فرش شما ارزش عاطفی و احساسی برایتان دارد.
  • اگر وسعت سوختگی به‌اندازه‌ای است که خودتان نمی‌توانید آن را ترمیم کنید.

پاک کردن لکه ذغال از روی فرش

پاک کردن لکه ذغال از روی فرش بستگی به داغ بودن ذغال دارد ، اگرذغال داغ روی فرش بیفتد فرش دچار سوختگی می شود و علاوه بر اینکه باید سریع ذغال را از روی فرش بردارید ، به خدمات رفو و رفع سوختگی فرش نیز نیازمند خواهید شد که می توانید از خدمات رفو قالیشویی وزیر بهره مند شوید .

برداشتن ذغال

اگر ذغال داغ است آن را بردارید و فرش را خوب جارو بکشید تا خرده های زغال جذب فرش نشود سپس با یک دستمال خیس به صورت ضربه ای روی لکه بزنید می توانید دستمال را به سرکه آغشته کنید .

شامپو فرش

اگر لکه کوچک است از شامپو فرش های خانگی هم می توانید استفاده کنید کمی از شامپور فرش را روی لکه بریزید و بعد با اسکاج روی آن بکشیددر آخر نیز با یک دستمال نخی سفید آن را خشک کنید .اما همیشه فرش با ریختن ذغال قلیان و کباب سیاه می شود :؟ خیر اگرصاحب شومینه هیزمی هستید ، ممکن است بخواهید آن را برای استفاده سریع ، بویژه در زمستان تمیز کنید و در حین تمیز کردن اگر فرش و موکت را جمع نکنید احتمال کثیف شدن آنها با ذغال هست.

وسایل مورد نیاز برای پاک کردن لکه ذغال

  • حلال یا شوینده خشکشویی
  • جاذب هایی مانند جوش شیرین یا نشاسته ذرت
  • مسواک
  • پارچه تمیز
  • اسفنجی
  • جارو برقی

مراحل پاکسازی لکه های زغال از فرش شما

دو روش شناخته شده برای از بین بردن لکه های ذغال یا از بین بردن گرافیت از فرش ها وجود دارد. هر کدام را که انتخاب کنید به قدرت اراده شمابستگی دارد تا لکه از بین برود.

روش اول

برای پاک کردن لکه های زغال از فرش خود این مراحل را دنبال کنید:هنگام پاک کردن ذغال از فرش ، با استفاده از مسواک ، ناحیه آسیب دیده را از لبه ها بشویید. اگر لازم است شامپو فرش را اضافه کنید و آن را با پارچه تمیز یا اسفنج خشک کنید. این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود و سپس فرش را بگذارید تا خشک شود. اگر روش فوق برای شما مناسب نیست یا اگر به دنبال راه حل جایگزین هستید ، روش زیر را امتحان کنید.

روش دوم

سپردن فرش به متخصص

پیشنهاد ما به شما این است که از همان ابتدا با متخصص تماس بگیرید تاباعث پخش و بزرگتر شدن لکه نشود.

گفتار پایانی:

سوختگی فرش بدترین اتفاقی نیست که ممکن است برای شما بیفتد. بدترین اتفاق آن است که عجولانه و بدون داشتن مهارت کافی به رفوی فرشتان بپردازید و وضعیت آن را بدتر از پیش سازید. تفاوتی هم نمی‌کند که فرش شما با ذغال سوخته باشد یا مواد دیگری در سوختن آن دخالت داشته باشند. رفو فرش سوخته با ذغال، فقط درصورتی‌که سطحی باشد، در خانه و با صبر و حوصله و به‌کارگیری روش‌های صحیح انجام‌شدنی است؛ اما اگر سوختگی فرش شما عمیق است، بهتر است آن را به رفوکاران حرفه‌ای واگذار کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا