وبلاگ

معرفی بهترین قالیشویی در دهقان ویلا کرج

قالیشویی خوب در دهقان ویلا کرج

اگر به دنبال یک قالیشویی مجهز در شهر کرج و قالیشویی در دهقان ویلا کرج هستید، قالیشویی وزیر یکی از مجهز ترین قالیشویی در کرج میباشد، قالیشویی در کرج (ghalishoei-vazir) تمامی خدمات شستشو را به شما عزیزان ارائه میدهد.

معرفی بهترین قالیشویی در دهقان ویلا کرج در سال 1402

سابقه قالیبافی محلات از دید کارخانه قالیشویی در دهقان ویلا کرج

تاریخ قالی بافی محلات به جهت موقعیت جغرافیایی آن متاثر از مراکز همجوار آن به ویژه اراک است و به اعتقاد قالیشویی در دهقان ویلا مطالعه آن منوط به آگاهی بیشتر از سوابق قالیبافی شهر اراک است .تعداد انگشت شمار از قالیهای قدیم برخی مناطق محلات به ویژه خورهه و مقایسه با قالیها ی جدید آن که هنوز هم می توان دقت در بافت و طرح را در

آنها مشاهده نمود حکایت از قدمت طولانی مناطق شمالی محلات درقالیبافی دارد . این همه ظرافت و دقت در انتخاب طرح و مواد اولیه تجارب زیادی را می طلبد که در یک قرن نمی گنجد .

معرفی مهمترین مراکز قالیبافی توسط تیم قالیشویی در دهقان ویلا کرج

معرفی مهمترین مراکز قالیبافی توسط تیم قالیشویی در دهقان ویلا کرج

روستاهای نینه ، خورهه ، طالقان ، ورین ( ورعلیا ، ورسفلی ) و نخجیران و نیمور از مهمترین مراکز قالیبافی حومه شهر محلات هستند . شهر محلات خود نیز در حال حاضر از مراکز قالیبافی فعال در استان مرکزی است .در میان روستاهای مذکور قالیهای قدیم خورهه که از مراکز بزرگ تاریخی و پرسابقه ی حومه محلات است بسیار ممتاز و در خور توجه بوده اند که متاسفانه جز تعداد اندکی از آنها باقی نمانده است .

بررسی ویژگی های ظاهری قالی محلات

قالیشویی در دهقان ویلا کرج طرح های مورد استفاده در قالی محلات را معرفی می کند :

انواع طرح های بکار رفته در قالی های قم و اراک را می توان در قالی های امروز محلات دید.انواع لچک و ترنج گل فرنگ ، خشتی بختیار ، دسته گلی درختی و همچنین انواع لچک ترنج های شاه عباسی و افشان شاه عباسی در قالی محلات دیده میشود .

معرفی مواد اولیه مورد مصرف توسط تیم تخصصی قالیشویی در دهقان ویلا کرج

مواد اولیه قالی های محلات به جهت پیروی از قالی های اراک و همچنین قم، پشم و ابریشم است .ابریشم هم به عنوان پرز فرش و هم  به عنوان چله فرش در برخی از قالیچه های اخیر محلات به ویژه در روستای نخجیران دیده می شود . این روستا از مراکز عمده سکونت قالیبافان مهاجر قم است . در سایر قالیهای محلات پشم به عنوان پرز و نخ پنبه به عنوان تار و پود مورد استفاده قرار می گیرند .

بررسی ابعاد فرش 

مهمترین ابعاد قالی محلات عبارت است از : ذرع و نیم ، دو ذرع ، شش متری و به ندرت قالی های نه متری . ابعاد بزرگتر و همچنین کناره به طور پراکنده و بسیار معدود تولید می شوند .

ویژگی های فنی بافت قالی محلات را بشناسید :

رجشمار :

با توجه به وجود انواع قالی های محلی قدیمی و مقایسه با قالی های جدید این شهرستان می توان انواع رجشمار از ۲۰الی ۲۵ در بافته های قدیم و ۳۰ الی ۳۵ و گاهی تا رجشمار ۵۰ در بافته های جدید و اغلب در خود شهر محلات را دید . رجشمار ۶۰ نیز در قالیچه های طرح قدیم دیده میشود.

نوع گره :

قالی های محلات با استفاده از گره فارسی بافته می شوند و به طور پراکنده و بسیار محدود از گره ترکی نیز استفاده می شود .

شیرازه :

فرش های این منطقه هنگام بافت شیرازه می شوند .

پرداخت و روگیری :

قالی های این منطقه هنگام بافت پرداخت می شوند .

نوع دار قالی :

دارهای قالی عمودی و از نوع ثابت هستند .

نوع چله کشی :

هر دو روش فارسی و ترکی در چله کشی قالیهای محلات دیده می شود .اما نوع فارسی بیشتر رایج است . همچنین از سبک چله کشی تلفیقی نیز استفاده می شده است که امروز کاربرد کمتری دارد .قالیشویی در دهقان ویلا پس از محلات به بررسی قالیبافی در خمین و انواع بافت ارمنی پرداخته .

خمین و قالیهای ارمنی باف لیلیان

یکی از قدیمی ترین مراکز تولید قالی در استان مرکزی ، شهرستان خمین است که به واسطه قالیچه های روستای نام آشنای لیلیان از شهرت جهانی برخوردار بود . مواد مورد استفاده ، طرح و رنگ و نوع بافت قالی خمین چه در گذشته و چه در زمان حال با سایر مراکز قالیبافی همجوار خود تفاوت دارد .

بررسی نوع چله کشی قالیهای لیلیان با قالیشویی در دهقان ویلا کرج

چله کشی قالیهای لیلیان و سایر روستاهای خمین از قدیم به شیوه ترکی بوده است .

گره :

نوع گره مورد استفاده در حال حاضر عمدتا فارسی است اما گره ترکی نیز در قالیهای قدیم ارمنی باف این منطقه مورد استفاده بوده است .

گلیم بافی و پود کشی :

گلیم بافی به سبک فارسی و شیوه پود کشی در نمونه های اصیل به صورت یک پود ضخیم بوده است اما فرشهای جدید خمین حتی لیلیان همگی دو پود شده اند .

نقش قالی :

معروفترین نقش قالیها ی قدیم لیلیان و دیگر روستاهای اطراف آن معذوف به شاخ بزی بوده است . همچنین نقش ماهی درهم از دیگر نقوش متداوال قدیم این منطقه بوده است . روستای ریحان با نقش معروف بندریحان از دیگر روستاهای نسبتا معروف در منطقه خمین است .

ابعاد :

از نطر ابعاد نیز فرش قدیم آن به ابعاد کوچکتر و در حال حاضر به ابعاد بزرگتر نظیر ۶ متری نیز گرایش یافته است و شیرازه نیز متصل است . با قالیشویی در دهقان ویلا کرج همراه باشید تا فرش ترکمن را مورد بررسی قرار دهیم .

مطلب مرتبط/قالیشویی در مهرویلا کرج

تاریخ قوم ترکمن و فرش آن از دید قالیشویی در دهقان ویلا

ترکمن ها در اصل قبیله هایی ترک هستند که هم اکنون در مناطق وسیعی از شمال ایران تا شمال افغانستان و شرق دریای خزر در کشور های ترکمنستان و ازبکستان زندگی میکنند فرش ترکمن از دلبستگی های جاودانه ی این قوم بوده است . مهمترین قبایل ترکمن که بافت فرش در آنها رواج داشته عبارتند از :

ایل تکه ، ساریک ، ایل چدر ، ایل ارساری و ایل بزرگ یموت .

تحول در قالی ترکمن :

قالی ترکمن بسیار مورد توجه قالیشویی در دهقان ویلا کرج قرار گرفته ، به بررسی تحول به وجود آمده در این قالی نیز میپردازد. به طور کلی تحول در بافت قالی ترکمن در میان اقوام ساکن در جمهوریهای شوروی سابق بیشتر بوده است و تکرار و یکنواختی در میان فرشهای اقوام ایرانی کاملا مشهود است .حتی از نظر ابعاد تمام تلاش در جهت تولید پشتی یا به اصطلاح ترکمن ها

قارچین است .

ویژگی های فنی بافت قالی ترکمن :

بررسی برخی ویژگی های بافت قالی های ترکمن به همراه قالیشویی در  دهقان ویلا

رنگرزی :

در حال حاضر از نظر رنگرزی فرش ترکمن ایران در شرایط بسیار اسف بار به سر می برد و به هیچ وجه با گذشته ی ان قابل مقایسه نیست .

نوع گره :

نوع گره مورد استفاده هم ترکی و هم فارسی است که البته ایل تکه بیشتر از گره ی ترکی استفاده می کند وسایر مناطق از گره فارسی .نوع شیرازه بصورت متصل است و گلیم بافی آن از نوع فارسی است .

مواد اولیه :

برای مواد اولیه در فرشهای قدیم فقط از پشم هم برای پرز و هم برای تار و پود استفاده می شد

رجشمار :

از نظر رجشمار فرش اصیل ترکمن در محدوده ی فرشهای نسبتا درشت باف بوده است اما گرایش به ریز بافی به ویژه در فرشهای ایل تکه که از ابریشم نیز استفاده می نمایند تا حد فرشهای ۴۰ و ۵۰ رج دیده شده و می شود .

بررسی طرحهای قالی ترکمن با فرش شویی دهقان ویلا

عمده طرحهای آنها با نامهایی همچون غزال گز ، ماری گل ، ساریک گل ،سالور گل و … مشخص می شوند . رنگ قرمز سیر در کنار قهوه ای و شتری عمده رنگهای قالی ترکمن هستند .یکی از مهمترین ویژگی فنی بافت در قالی ترکمن تک پود بودن آن است (تک پود نازک) که به همراه قالیچه های بلوچ از بازرترین نمونه های این شیوه در این زمان هستند .

فرش اصیل ترکمن با ابعاد کوچک بیشتر شناخته می شود و بافندگان به ابعاد بزرگ توجه کمتری دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا