وبلاگ
موضوعات داغ

رفوگری در کرج/جذابترین روشهای رفوگری در منزل +فیلم آموزشی رایگان

رفوگری در کرج /در ابتدا به معرفی انواع خدمات رفوگری صورت گرفته بر روی فرش میپردازیم و توضیح میدهیم که چه خدماتی را انجام میدهیم.صبر کنید شاید حوصله مطالعه ندارید و احتیاج به آموزش رایگان رفوگری فرش دارید. یا شاید گوشه ای از ریشه فرشتان دچار پارگی شده و مهمان دعوت کردید ووقت آنرا ندارید تا به رفوگر متخصص مراجعه کنید.نگران نباشید با ما همراه باشید چون در همین ابتدا فیلم آموزش رایگان رفوگری را در اختیارتان گذاشتیم.

لیست خدمات رفوگری

آشنایی با خدمات حرفه‌ای رفوگری در کرج

رفوگری در کرج

آوازه فرش دستباف ایرانی به چند هزار سال پیش بازمی‌گردد. از آن زمان تاکنون، فرش ایرانی هر روز راه پیشرفت را در پیش گرفته است. قالی دستباف کالای ارزشمندی است که باید از آن به‌خوبی مراقبت کرد؛ اما گاهی پیش می‌آید که این بافته‌های ارزشمند به‌دلایل گوناگونی مانند عمر طولانی یا قرار گرفتن در جای نامناسب دچار آسیب می‌شوند. خوشبختانه راه‌هایی برای ترمیم این فرش‌های آسیب‌دیده وجود دارد. رفوگری در کرج فرش‌های آسیب‌دیده، سوراخ شده، یا پوسیده شما را ترمیم می‌کند. به‌این‌ترتیب دوباره می‌توانید از این یادگارهای هنر ایرانی در محل کار یا زندگی خود بهره ببرید. همچنین قالی و قالیچه‌های عتیقه خود را با خیالی راحت نگهداری کنید.

با ما در نگاهی به انواع آسیب‌های فرش‌های دستی و روش رفوی آن‌ها همراه باشید.

آشنایی با رفوگری فرش و رفوگری در کرج:

رفوگری فرش با هدف تعمیر فرش و ترمیم آسیب‌هایی صورت می‌گیرد که در اثر حوادث گوناگون به فرش وارد شده آمده. فرش‌های ایرانی کف‌پوش‌هایی زیبایی هستند که خانه و زندگی بسیاری از مردم دنیا را زیباتر کرده‌اند. این فرش‌ها بسیار بادوام و ماندگار هستند و هریک از آن‌ها می‌توانند تا سال‌های دراز همراه هریک از شما باشند.

فرش دستبافت و فرش‌های ابریشمی زیبایی، دوام بالا و ویژگی‌های مثبت بسیاری دارند. اما در کنار این ویژگی‌های مثبت، امکان پوسیده شدن در شرایط نگهداری بد یا آسیب دیدن در اثر برخورد با وسایل نوک‌تیز، سوختگی و آسیب‌های دیگر وجود دارد. در چنین شرایطی، رفوگری در کرج در کنار شماست تا آسیب‌های واردشده به فرش‌های شما را برطرف کند. رفوی فرش‌های دستباف ایرادهای آن‌ها را برطرف می‌سازد و زیبایی و درخشش سابق فرش‌ها را به آن‌ها بازمی‌گرداند.

روش انجام رفوگری در کرج:

آسیب‌هایی که به هر فرش دستباف وارد می‌شود، متفاوت است. ترمیم و رفوی هریک از این آسیب‌ها با توجه به نوع و عمق آسیب صورت می‌گیرد. در واقع، رفوگری فرش‌های دستبافت کاری تخصصی است و باید به دست افراد کارآزموده و باتجربه انجام شود؛ به‌ویژه فرش‌های عتیقه‌ای که به‌عنوان تابلو‌فرش یا آثار هنری نگهداری می‌شوند.

انواع آسیب‌هایی که ممکن است به یک فرش دستبافت یا ماشینی وارد شود، متفاوت است. گاهی آسیب تنها بخش کوچکی از پرزهای یک فرش را در بر گرفته است؛ اما گاهی نیز آسیب عمیق است و تاروپود فرش را هم از بین میبرد. رفوگری در کرج برای ترمیم هر نوع آسیبی ابتدا نوع آن را شناسایی می‌کند. آسیب‌های کم و سطحی با هزینه کمتر و در زمان کوتاه‌تری ترمیم می‌شوند؛ اما آسیب‌های عمقی و پارگی فرش‌ها، به‌ویژه آسیبی که به فرش‌های عتیقه وارد شده باید با دقت بیشتری بررسی شوند تا ارزش آن‌ها پس از ترمیم افت نکند.

بهترین رفوگری در کرج

شناخت انواع آسیب‌های فرش از نگاه رفوگری در کرج:

فرش‌ها، به‌ویژه فرش‌های دستبافت همانند هر وسیله دیگری نیازمند مراقبت شما هستند. قالی‌ها از چند نوع نخ مرغوب بافته می‌شوند. پشم، پنبه و ابریشم سه نوع از معمول‌ترین الیافی هستند که در بافت فرش‌های ایرانی به کار می‌روند. کنار هم قرار گرفتن و بافت این نخ‌ها بافته‌ای را پدید می‌آورد که ما آن را فرش می‌نامیم. بافت نخ‌ها و تشکیل فرش مقاومت این مواد را بالاتر می‌برد؛ اما چه بخواهیم و چه نخواهیم این بافته‌های ارزشمند نخی همواره در معرض فرسایش و آسیب هستند؛ به‌ویژه اگر شرایط نگهداری آن‌ها خوب و مطلوب نباشد.

برخی از معمول‌ترین آسیب‌هایی که انواع فرش‌ها با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند را بشناسید:

۱- پوسیدگی فرش:

از دید رفوگری در کرج پوسیدگی فرش یکی از معمول‌ترین آسیب‌هایی است که همه فرش‌ها با آن روبه‌رو هستند. مهم‌ترین عواملی که باعث پوسیدگی فرش‌های دستبافت می‌شوند را باید بشناسید. یکی از این عوامل نم و رطوبت است. این عامل در شهرهایی با آب‌وهوای مرطوب بیشتر از مناطق دیگر وجود دارد و خواه‌ناخواه باعث کوتاه شدن عمر فرش می‌شود.فرش براثرریختن انواع مایع ها و تمیز نکردن آن دچارپوسیدگی میشود.

تابش مستقیم و طولانی‌مدت پرتوهای خورشید یکی دیگر از عواملی است که باعث پوسیدگی فرش‌های شما می‌شود. پرتوهای خورشید حتی روی رنگ فرش‌ها نیز تأثیرگذار است. در ساعت‌های تابش شدید پرتو خورشید بهتر است پرده‌های خانه را بکشید تا فرش‌های شما سالم بمانند. پوسیدگی شدید فرش هم با نگهداری آن در شرایط نامناسب پدید می‌آید. گاهی ممکن است درجه پوسیدگی قالی آن‌قدر زیاد باشد که حتی نتوانید آن را از روی زمین بردارید و لوله کنید.

۲- بیدخوردگی فرش:

بیدخوردگی فرش یکی دیگر از آسیب‌هایی است که رفوگری در کرج به شما در مورد آن هشدار می‌دهد. محیط دربسته و فضایی که هوا در آن جریان ندارد، بهترین مکان برای فعالیت این حشره‌های ریز است. بیدها روی تاروپود فرش‌های شما تخم‌گذاری می‌کنند. لارو‌های آن‌ها نیز همان جا به دنیا می‌آیند و از بافت فرش شما تغذیه می‌کنند. البته این موجودات بیشتر به فرش‌هایی علاقه‌مندند که از جنس پنبه یا پشم هستند.

برای پیشگیری از این مسئله نباید فرش‌ها را به‌صورت لوله شده و در مدت طولانی نگه دارید. اگر فرش شما چنین شرایطی دارد، هر چند وقت یک‌بار بار باید فرش‌ها را باز کنید و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید. در صورت نیاز از مواد ضدحشره در لابه‌لای فرش‌های خود استفاده کنید.

برخی حشره‌های دیگر مانند سوسک‌های چرم‌خوار هم می‌توانند به فرش‌های شما آسیب بزنند. برای پیشگیری از بیدخوردگی یا آسیب سوسک‌های ریز چرم‌خوار بهتر است سطح رو و زیر فرش‌های خود را به‌طور مرتب جارو بزنید؛ اما در صورت برخورد با چنین آسیب‌هایی با رفوگری در کرج تماس بگیرید تا از آسیب بیشتر فرش‌هایتان پیشگیری کنید.

۳- سوختگی فرش:

سوختگی یکی دیگر از خطرهایی است که ممکن است فرش خانه شما را تهدید کند. آتش شومینه، گرمای بخاری‌های نفتی و گازی، بی‌احتیاطی در زمان دود کردن اسفند و کشیدن سیگار و قلیان از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث سوختگی فرش می‌شوند. گذاشتن قابلمه داغ بر روی فرش هم کاری است که بسیاری از افراد بی‌احتیاط انجام می‌دهند. البته گاهی نیز آتش‌سوزی خانه یا محل کار شما به فرش‌های شما آسیب زده‌اند.

رفوگری در کرج برای پیشگیری از هریک از این آسیب‌ها به شما توصیه می‌کند در استفاده از وسایل گرمایشی بیشترین احتیاط را به کار ببرید؛ اما اگر به هر دلیلی فرش شما دچار سوختگی شد، برای جلوگیری از آسیب بیشتر به آن هرچه زودتر با شرکت ما یا رفوکاران حرفه‌ای نزدیک به منطقه‌تان تماس بگیرید.

رفوگری خوب در کرج

۴- ساییدگی فرش:

استفاده طولانی‌مدت از فرش و حتی نشستن و برخاستن از روی آن می‌تواند باعث ساییدگی فرش شود. راه رفتن زیاد و با کفش بر روی فرش‌هایی که در خانه یا راهروها انداخته می‌شوند دلیل دیگری برای ساییدگی آن‌هاست. در روند ساییدگی فرش، پرزهای فرش شما کم‌کم از بین می‌روند و تاروپود قالی نمایان می‌شود. اگر ساییدگی فرش‌های خود را در زمان مناسب آن ترمیم نکنید، زمانی خواهد رسید که فرش دستباف شما دیگر ارزش چندانی نخواهد داشت.

در شرایطی که فرش‌های خانه شما به دلیل استفاده بیش از حد و نشست‌وبرخاست روی آن‌ها دچار ساییدگی می‌شوند، بهتر است از آن جلوگیری کنید. پیشنهاد ما در رفوگری در کرج در برابر این مشکل این است که در بازه‌های زمانی گوناگون فرش‌های خود را سروته کنید و از همه بخش‌های آن بهره ببرید.

رفوگر متخصص در کرج

۵- پارگی فرش:

اتفاق‌های گوناگونی باعث پارگی فرش می‌شوند و در بیشتر این اتفاق‌ها پای جسمی نوک‌تیز در میان است. پارگی فرش گاهی هم به‌دلیل کشیدن فرش از زیر وسایل مختلفی مانند کمد و… اتفاق می‌افتد. این اتفاق به‌ویژه زمانی که فرش استحکام اولیه خود را از دست داده باشد، بیشتر روی می‌دهد. پیشگیری از این کار هم چندان مشکل نیست. جمع کردن فرش‌ها و جابه‌جایی آن‌ها را به رفوگری در کرج بسپارید که با دقت و توجه این کار را انجام دهند.

۶- رنگی و لکه شدن فرش:

ریختن و پاشیدن مواد مختلف مایع و جامد روی فرش‌های شما دلیل اصلی لکه‌دار شدن آن‌هاست. این مشکل به‌ویژه بر روی فرش‌هایی با زمینه سفید، کرم و رنگ‌های روشن دیگر بسیار نمایان می‌شود. برخی لکه‌ها در بافت خود شکر یا مواد دیگری دارند که باعث پوسیدگی قالی می‌شوند. همین نکته دلیل کافی برای پاک کردن لکه از روی فرش با مواد مناسب است. البته اگر لکه رنگی روی فرش شما ریخت، پیش از برطرف کردن لکه از آسیب‌زا نبودن ماده پاک‌کننده مطمئن شوید.

از دید رفوگری در کرج ریختن وسایل رنگی کودکان و کشیدن مداد و خودکار هم یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث رنگی شدن فرش‌ها می‌شود. این مشکل بیشتر مختص خانه‌هایی است که کودکان در آن حضور دارند.

در بیشتر موارد، لکه شدن فرش نیازی به رفو ندارد و می‌توان آن را با مواد مختلف برطرف کرد؛ اما اگر راه پاک کردن لکه از روی فرش را نمی‌دانید، حتماً با افراد یا شرکت‌هایی مشورت کنید که بتوانند راهکار درستی به شما معرفی کنند. البته پاک کردن برخی لکه‌ها فقط در توان افراد خبره و باتجربه است. توجه داشته باشید که ادرار کردن حیوان‌های خانگی روی فرش‌ها هم لک شدن و پوسیدگی فرش‌های شما را به دنبال دارد.

قیمت رفوگری فرش

۷- خرابی ریشه‌های فرش:

ریشه‌های فرش همیشه در معرض آسیب قرار دارند. اگرچه ریشه‌ها از نخ‌هایی محکم و بادوام انتخاب می‌شوند، اما این بخش از فرش‌های شما زودتر پوسیده یا کنده می‌شوند. در صورت وارد شدن صدمه به این بخش از فرش‌ها بهتر است آن را به رفوگری در کرج بسپارید تا به تعمیر ریشه فرش دستبافت شما بپردازیم. ریشه‌بافی می‌تواند مقاومت این قسمت از فرش‌های شما را بالاتر ببرد. در صورت نیاز به ریشه بافی فرش ابریشم خود با ما تماس بگیرید.

۸- خرابی شیرازه فرش:

شیرازه فرش دستباف شما نقش مهمی در محکم‌سازی تاروپود و گره‌های فرش شما دارد. شیرازه فرش‌ها که در کناره و دو طرف آن‌ها قرار دارند، ممکن است در اثر سائیدگی یا عوامل دیگری مانند سوختگی آسیب ببینند. مهم‌ترین اقدام برای اینکه آسیب شیرازه به بخش‌های دیگر فرش نرسد این است که با کارشناسان ما در رفوگری در کرج تماس بگیرید. رفوی شیرازه فرش با نخ‌های رنگی متناسب با زمینه قالب، آن را به حالت اولیه درمی‌آورد.

۹- شست‌وشو و خشک کردن نادرست:

شستن نادرست و غیراستاندارد هم می‌تواند به فرش شما آسیب بزند. رایج‌ترین اشکالی که در اثر شست‌وشوی فرش‌های دستباف در خانه اتفاق می‌افتد، تداخل رنگ آن‌هاست. این مسئله زیبایی فرش‌های شما را از بین می‌برد و حتی می‌تواند شرایطی پدید آورد که رفوکاران هم دیگر نتوانند فرش شما را به زیبایی سابق بازگردانند. بدین دلیل، تاثیر برخی مواد شوینده مخرب را نمی‌توانیم روی فرش‌ها نادیده بگیریم.

ساییدن فرش‌ها با برس‌های سخت نیز یکی از دلایل فرسودگی قالی‌هایی است که رفوگری در کرج با آن‌ها سروکار پیدا می‌کند. این کار از بین رفتن پرزهای فرش شما را به دنبال دارد. البته برخی قالی‌شویی‌ها هم فرش‌های شما را به‌جای شستن، نابود می‌کنند. خشک کردن فرش‌ها در شرایط نامناسب هم علت دیگری برای آسیب به فرش‌هاست.

۱۰- عوامل دیگر آسیب زننده به فرش:

عوامل دیگری هم باعث آسیب به فرش‌ها می‌شوند. جارو زدن و برس کشیدن زیاد یکی از این عوامل است. تا زدن فرش هم عامل مهم دیگری در شکستن فرش و آسیب به تاروپود آن است. اگر ماندن فرش در حالت تاشده طولانی شود، آسیبی که به فرش شما وارد می‌شود، قطعی است. حیوان‌های خانگی هم از دیگر عوامل آسیب‌رسان به فرش‌ها به شمار می‌روند.

قیمت رفو ریشه فرش

آشنایی با بخش‌های گوناگون فرش با رفوگری در کرج:

هر فرش دستبافت از چند بخش اصلی تشکیل می‌شود. آسیب به فرش می‌تواند در هر یک از این بخش‌ها رخ دهد.

۱-    چله یا تار فرش:

چله یا تار فرش استخوان‌بندی اصلی هر فرش دستباف یا ماشینی است. چله قالی در واقع، همان نخ‌های سفید، انبوه و موازی است که از بالا تا پایین دار قالی را در بر گرفته‌اند. گره‌ها یا پرزهای هر فرش روی چله یا تار آن بافته می‌شوند. چله فرش‌ها ممکن است از جنس کتان، پشم یا ابریشم باشند. چله‌کشی روش‌های گوناگونی دارد و تنها افرادی می‌توانند آن را انجام دهند که مهارت بالایی داشته باشند.

پارگی چله فرش آسیبی عمقی است که فرش را از بخش پهنا سوراخ یا پاره می‌کند. البته این نوع صدمه به فرش‌ها می‌تواند توسط رفوکاران ماهر رفوگری در کرج ترمیم شود.

۲-    پرز، گره یا گوشته فرش:

پرز، گره یا گوشته فرش همان نخ‌هایی است که قالی‌بافان دانه‌به‌دانه بر روی چله فرش می‌بافند. این پرزها ممکن است ریزباف یا درشت‌باف باشند. همچنین انواع مختلفی مانند گره فارسی، ترکی و… دارند. فرش‌های ریزبافت قیمت بالاتری از فرش‌های درشت‌باف دارند. جنس پرز قالی‌ها از پشم، کرک یا ابریشم است. بدیهی است فرش‌های ابریشمی گران‌تر از انواع دیگر هستند. رفوگری در کرج ترمیم فرش‌های ابریشمی را با دقت و وسواس بسیار انجام می‌دهد تا از ارزش این فرش‌های گران‌قیمت کاسته نشود. رفوی گره‌های هر نوع فرش دستباف در حیطه کاری رفوکاران ماهر ما قرار دارد.

۳-    پود فرش:

پود قالی نخ‌هایی است که برای یکپارچه کردن گره‌ها یا پرزها بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد و پرزها را در جای خود محکم می‌سازد. جنس این نخ‌ها بیشتر از پشم، پنبه یا ابریشم است. پود فرش از لابه‌لای تارها رد می‌شود و باعث یکپارچگی اجزای مختلف یک قالی می‌گردد. رنگ پود بیشتر قالی‌های قدیمی سفید است، اما طراحان مدرن قالی از رنگ‌های دیگری نیز برای پود فرش‌ها استفاده می‌کنند.

جنس این نخ‌ها ممکن است از پشم، پنبه یا ابریشم باشند. هنگامی که آسیب فرش عمقی باشد، این بخش نیز از بین می‌رود. رفوگری در کرج برای رفوی فرش شما ابتدا تاروپود آن را ترمیم می‌کند و سپس به ترمیم پرزهای آن می‌پردازد.

۴-    شیرازه فرش:

شیرازه فرش دوختی است که با نخی ضخیم کنار حاشیه طولی هر فرش زده می‌شود و آن را به بافت اصلی فرش وصل می‌کند. رنگ شیرازه در هماهنگی با رنگ زمینه فرش انتخاب می‌شود و استحکام و دوام فرش را بیشتر می‌کند. شیرازه فرش همچون نگهبانی وظیفه مراقبت از گره‌ها و تاروپود فرش شما را به عهده می‌گیرد. در صورت صدمه به این بخش از فرش، نگران نباشید. ترمیم شیرازه فرش دستبافت هم یکی دیگر از اقداماتی است که به دست کارکنان ماهر ما در رفوگری در کرج انجام می‌شود.

۵-    ریشه فرش:

ریشه فرش نخ‌های بلندی است که در سر و ته فرش قرار گرفته و بسیاری آن را می‌بافند. ریشه‌های یک فرش دستباف یا ماشینی ادامه تارها یا چله‌های فرش هستند. ریشه فرش به‌رنگ چله آن است که در بیشتر فرش‌های قدیمی به‌رنگ سفید بود؛ اما اکنون برخی از بافندگان فرش از نخ‌های رنگی برای چله فرش بهره می‌برند تا ریشه فرش‌ها نیز رنگی باشند. ریشه‌های هر فرشی ممکن است در معرض آسیب قرار گیرند که در این صورت نیاز به ترمیم پیدا می‌کنند. رفوگری در کرج تعمیر این بخش فرش‌های شما را نیز به عهده می‌گیرد.

قیمت ریشه بافی فرش دستبافت

رفوگری در کرج با توجه به آسیب بخش‌های گوناگون فرش:

فرش‌ها به علت‌های گوناگونی دچار پارگی، پوسیدگی، بیدزدگی و آسیب‌های دیگر می‌شوند. شاید بتوانیم مهم‌ترین دلیل آسیب به فرش‌ها را در نگهداری نادرست آن‌ها عنوان کنیم. دومین دلیل آسیب به فرش‌ها نیز ریشه در جابه‌جایی نادرست فرش‌ها و قرار گرفتن آن‌ها در برابر اشیاء تیز دارد. تفاوتی نمی‌کند چه عاملی باعث پوسیدگی یا از بین رفتن تاروپود فرش شما شده است. مهم این است که رفوگری در کرج ابتدا هریک از این آسیب‌ها را شناسایی می‌کند و پس از آن به ترمیم و رفوی آن می‌پردازد.

با برخی از مهم‌ترین آسیب‌های فرش‌های دستی و ماشینی و ترمیم آن‌ها در رفوگری فرش در کرج آشنا شوید:

۱-    ترمیم شیرازه فرش دستبافت در رفوگری در کرج:

پیش‌تر گفتیم که شیرازه هر فرش نخ‌هایی است که انتهایی‌ترین بخش سمت راست و چپ فرش را در بر گرفته است. شیرازه فرش‌ها در معرض آسیب‌های گوناگونی هستند. این بخش از فرش‌ها ممکن است دچار پوسیدگی شوند یا در اثر برخورد اشیاء و وسایل مختلف آسیب ببینند. همچنین در صورت ساییده شدن روی زمین ناهموار و سفت نیز آسیب می‌بینند. البته بیدزدگی را نباید نادیده بگیرید که یکی دیگر از دلایل آسیب به شیرازه فرش‌هاست. هر نوع آسیبی لزوم ترمیم شیرازه فرش دستبافت را ضروری نشان می‌دهد. بیدزدگی به‌ویژه در بخش‌هایی از شیرازه اتفاق می‌افتد که در دیدرس شما قرار ندارد.

رفوی شیرازه فرش‌ها کاری تخصصی است؛ اما در صورت سپردن این کار به همکاران ما در رفوگری در کرج خیال شما بابت رفوی فرشتان آسوده می‌شود. شیرازه‌دوزی نه‌تنها شکل ظاهری فرش شما را به حالت سابق درمی‌آورد، بلکه استحکام آن را هم بیشتر می‌کند؛ همچنین بر دوام و ماندگاری فرش شما نیز می‌افزاید. شیرازه‌دوزی انواع گوناگونی دارد.

* انواع شیرازه‌دوزی و ترمیم شیرازه فرش در رفوگری در کرج:

شیرازه فرش‌ها در شکل‌های مختلف و با روش‌های گوناگونی بافته می‌شوند. ترمیم شیرازه فرش دستبافت نیز باید با در نظر گرفتن روش اصلی شیرازه‌دوزی فرش شما صورت گیرد. انواع شیرازه‌دوزی در فرش‌های دستبافت را بشناسید:

  • شیرازه متصل در زمان بافت هر رج فرش بافته می‌شود. در این روش از شیرازه‌دوزی، بافنده قالی در زمان بافت هر رج، با نخی که هم‌رنگ زمینه قالی است، شیرازه آن را در دو طرف هر رج می‌بافد. این نوع شیرازه دارای استحکام بالایی است و ترمیم آن نیز باید با توجه به شکل اصلی شیرازه انجام شود.
  • شیرازه منفصل پس از بافت فرش به آن افزوده می‌شود. این روش شیرازه‌دوزی از استحکام شیرازه متصل برخوردار نیست؛ اما ویژگی مثبت آن آسان‌تر بودن انجام آن و تمیزی و یکدستی بیشتر آن نسبت به روش شیرازه متصل است. رفوگری در کرج برای ترمیم شیرازه‌های پوسیده منفصل از وسایل و ابزارهای خاصی استفاده می‌کند.

شیرازه دوزی

  • شیرازه حصیری یا چندردیفه، نوار باریکی است که در کناره‌های قالی‌های عشایری بافته می‌شود. شیرازه حصیری نیز از نوع منفصل است و آن را در قالی‌های قشقایی و روستایی زیاد می‌بینید.
  • بافندگان فرش‌ها در بافت شیرازه متخاصم از خامه‌هایی با دو رنگ متفاوت استفاده می‌کنند. برای بافت این نوع شیرازه یا ترمیم آن به دست رفوگران باید یکی از خامه‌ها از سمت خارج به سمت داخل و به دور نیمی از تارهای شیرازه بافته شود. پس از آن، دو خامه از بین تارهای شیرازه به‌صورت ضربدری رد می‌شود و این کار ادامه پیدا می‌کند.
  • شیرازه‌دوزی متقاطع نوع دیگری از بافت شیرازه‌هاست. بافندگان فرش و رفوگری در کرج در بافت یا ترمیم شیرازه متقاطع از خامه‌هایی با دو رنگ متفاوت استفاده می‌کنند. یکی از این خامه‌ها از سمت داخل به بیرون و خامه دیگر از سمت بیرون به طرف داخل فرش بافته می‌شود.

* اهمیت ترمیم شیرازه فرش دستبافت:

نخستین نکته‌ای که باید بدانید این است که ترمیم شیرازه فرش‌های دستبافت و ماشینی با هم متفاوت است. شیرازه فرش‌های ماشینی با مدد از ماشین‌هایی زده می‌شود که سردوز نام دارند؛ اما تعمیر شیرازه فرش‌های دستباف در رفوگری در کرج و هر رفوگری دیگری باید به دست رفوکاران ماهر و باتجربه انجام شود. بدیهی است این کار به ‌دقت و صرف زمان بیشتری نیاز دارد و افراد بدون تخصص نمی‌توانند آن را انجام دهند.

پارگی و پوسیدگی شیرازه هر فرش خراب شدن و نابودی فرش را سرعت می‌بخشد. از بین رفتن شیرازه ریزش گره‌های فرش را به دنبال دارد. این مسئله نیز تراکم بافت فرش را از بین می‌برد. همین نکته دلیل کافی برای ترمیم به‌هنگام شیرازه فرش‌های دستی و ماشینی شماست. ترمیم شیرازه فرش دستبافت با نخ‌هایی هماهنگ با بافت اصلی استفاده می‌شود و در غیر این صورت، بافت فرش ناهماهنگ خواهد شد.

رفو شیرازه فرش

۲-    رفوگری ریشه فرش در رفوگری در کرج:

پیش‌تر توضیح دادیم که ریشه‌های فرش، اکثرا به رنگ سفید در سر و ته فرش قرار دارند. این ریشه‌ها فرش‌ها را زیباتر می‌کنند؛ اما زیبایی تنها دلیل وجود این نخ‌ها نیست. ریشه هر فرش یکی از بخش‌های مؤثر در سالم ماندن فرش و حفظ حالت طبیعی آن است. این بخش از فرش در بسیاری مواقع زیر وسایل قرار می‌گیرد و بدون اینکه آگاه باشید، دچار پوسیدگی یا بیدزدگی می‌شود. گاهی نیز کشیدن غیراصولی فرش یا برخورد اشیاء تیز باعث پارگی ریشه‌ها می‌شود.

ریشه فرش به شکل‌های گوناگون بافته می‌شود و رفوگری در کرج ریشه هر فرشی را با توجه به شکل اصلی آن ترمیم می‌کند. ترمیم ریشه فرش‌های شما در شرکت‌های معتبر با استفاده از نخ‌هایی انجام می‌شود که از جنس و بافت ریشه فرش شما باشند. رنگ این نخ‌ها نیز باید شبیه رنگ ریشه‌های فرش شما انتخاب شود تا تفاوتی بین آن‌ها و ریشه‌های اصلی فرش پدید نیاید.

ترمیم ریشه فرش‌های ماشینی در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود؛ اما رفوی ریشه فرش‌های دستباف زمان طولانی‌تری نیاز دارد و به دست رفوکاران ورزیده صورت می‌گیرد.

* تعمیر ریشه فرش در رفوگری در کرج:

ریشه فرش‌ها در انواع گوناگونی بافته می‌شود:

  • برای گره نخودی باید ریشه‌های فرش بلند باشند. در این روش ریشه‌ها به دسته‌های پنج‌تایی تقسیم می‌شوند و سپس به یکدیگر گره می‌خورند.
  • گره زنجیره‌ای از دو گره کوچک ابتدایی با روش نخودی آغاز می‌شود. پس از آن اندکی فاصله گذاشته می‌شود و گره نخودی بعدی به نخ‌های کناری زده می‌شود. ادامه دادن این روند، بافتی زنجیره‌ای پدید می‌آورد.
  • روش دو گره جزو معروف‌ترین و زیباترین گره‌های ریشه است. انجام این روش مهارت خاص خود را نیاز دارد.
  • گره پنجره‌ای روشی تزئینی در گره زدن ریشه فرش‌های دستباف است. در این روش، ابتدا ریشه‌ها را با روش دو گره یا نخودی گره می‌زنید. پس از آن با فاصله‌ای ۱.۵ یا دو سانتی دوباره اقدام به زدن همان نوع گره می‌کنید. رفوگری در کرج ترمیم هریک از این گره‌ها را با توجه به شکل اصلی آن انجام می‌دهد.

* اهمیت رفوگری ریشه فرش:

نکته‌های مهم در اهمیت رفوگری ریشه‌های فرش دستبافت را بدانید:

  • رفوگری ریشه فرش حالت طبیعی قالی شما را به آن بازمی‌گرداند و از خرابی بیشتر ریشه‌ها جلوگیری می‌کند.
  • فرش شما به دلیل خرابی ریشه‌ها و بافت آن دچار افت قیمت نمی‌شود و ارزش خود را حفظ می‌کند.
  • ماندگاری فرش شما بیشتر می‌شود.
  • زیبایی فرش بیشتر نمایان می‌شود.
  • با تعمیر ریشه فرش در رفوگری در کرج از رسیدن آسیب به بخش‌های دیگر قالی شما جلوگیری می‌شود.

* روش‌های تعمیر ریشه فرش و ریشه بافی:

رفوگری در کرج از روش‌های گوناگونی برای تعمیر ریشه فرش های ابریشمی و دستبافت شما و ریشه بافی آن‌ها استفاده می‌کند. با برخی از این روش‌ها آشنا شوید:

  • اگر فرش شما دارای ریشه‌های سالم باشد، به بافت آن‌ها می‌پردازیم تا دوام و ماندگاری فرش‌های شما طولانی‌تر شود.
  • در صورت خرابی و آسیب به ریشه‌ها، نخ‌هایی که از بین رفته‌اند را تقویت و آن‌ها را با نخ‌های جدید جایگزین می‌کنیم. رنگ، جنس و طرح این نخ‌ها مانند ریشه‌های فرش ابریشمی یا دستبافت شما انتخاب می‌شود تا هیچ‌گونه تفاوتی با نخ‌های اصلی نداشته باشند.
  • گاهی اوقات برای ترمیم برخی فرش‌ها از ریشه‌های مصنوعی مانند پلی استر هم می‌توانیم استفاده کنیم.
  • گاهی فرش شما به‌شدت آسیب دیده و امکان تقویت ریشه‌های آن وجود ندارد. در چنین شرایطی، رفوگری در کرج از پارچه‌های پشتی برای تقویت فرش شما استفاده می‌کند. این کار به محکم‌سازی بافت قالی شما کمک می‌کند و قالی را از آسیب بیشتر در امان نگه می‌دارد.
ریشه کشی فرش دستبافت

۳-    رفع بید زدگی فرش دستبافت در رفوگری در کرج:

بیدها حشره‌های کوچکی هستند که دور از چشم شما در فرش‌های لوله‌شده و بخش‌هایی از فرش‌ها که در پشت وسایل قرار دارند، خانه می‌کنند. تاروپود فرش‌ها مکانی برای تخم‌ریزی و خوراک‌هایی برای این حشره‌ها هستند و در صورت غفلت شما ممکن است باعث پوسیدگی و سوراخ شدن فرش شوند. گرما، تاریکی و رطوبت بهترین شرایط را برای فعالیت این موجودات فراهم می‌کند.

فرش‌های ابریشمی نیز خوراک و مکان خوبی برای تخم‌ریزی بیدها به شمار می‌روند. انبار کردن و نگهداری این فرش‌ها باید با دقت و مراقبت کامل صورت گیرد. بیدزدگی ممکن است فقط روی فرش را در بر بگیرد؛ اما گاهی نیز هر دو طرف فرش را در بر گرفته و فرش شما را از بین می‌برد. رفوگری در کرج برای رفع بید زدگی فرش دستبافت ابتدا عمق آسیب را شناسایی می‌کند. پس از آن به تمیز کردن بخش‌های بیدخورده پرداخته می‌شود و آن‌گاه با توجه به نوع و عمق آسیب، به ترمیم آن می‌پردازد.

* روش‌های رفع بید زدگی فرش دستبافت در رفوگری در کرج:

نخستین نکته مهم درباره رفع بید زدگی فرش دستبافت برای رفوگران ما از بین بردن بیدها و تخم‌های آن‌هاست که روی فرش دستباف خانه کرده‌اند. تنها پس از آن است که ما به رفوی بیدزدگی فرش دستبافت شما می‌پردازیم. جارو زدن یکی از راه‌های پاک کردن لاروها و تخم بیدها از روی فرش‌های دستبافت است. البته شستن فرش هم راه‌حل دیگری برای این کار است که باید با نظر رفوکار حرفه‌ای انجام شود.

روش‌های گوناگونی برای ترمیم بیدزدگی فرش‌های دستبافت وجود دارد که رفوگری در کرج آن‌ها را با توجه به نوع، جای بیدزده و عمق آسیب انتخاب می‌کند. دو روش معمول تعمیر فرش بیدزده استفاده از قلاب پشت یا استفاده از قلاب جلو است. به‌کارگیری قلاب رو، معمول‌ترین روش ترمیم فرش‌های دستبافت بیدزده است.  

* اهمیت رفع بید زدگی فرش دستبافت:

بیدزدگی فرش‌های دستبافت یکی از مهم‌ترین عوامل پوسیدگی و نابودی فرش‌های شماست. رفوگری در کرج با پاک کردن تخم، لارو و شفیره بیدها نخستین گام را در جلوگیری از نابودی فرش دستباف شما به عمل می‌آورد. ترمیم بیدزدگی فرش نیز کمک می‌کند تا فرش شما زیبایی پیشین را بازیابد و بتوانید دوباره از آن استفاده کنید.

رفو پارگی فرش ماشینی

۴-    رفو فرش پوسیده در رفوگری در کرج:

فرش‌ها به علت‌های گوناگونی پوسیده می‌شوند که پیش‌تر به‌طور مفصل از آن سخن گفتیم. ماندن در محیط مرطوب یکی از دلایل پوسیدگی فرش‌هاست. شستن غیراصولی فرش، بیدزدگی، خشک کردن نادرست، وجود فشار زیاد روی فرش و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم و زیاد نور خورشید هم از دلیل‌های دیگر پوسیدگی فرش‌های شماست.

برای پیشگیری از پوسیده شدن فرش‌ها باید آن‌ها را به‌طور اصولی نگهداری کنید و از رطوبت دور نگه دارید؛ اما اگر به هر دلیلی فرش شما دچار پوسیدگی شد، رفوگری در کرج آن را برایتان به بهترین شکل ترمیم می‌کند. برای رفو فرش پوسیده بهتر است در صورت صلاحدید رفوکاران حرفه‌ای، ابتدا فرش شسته شود تا رنگ واقعی گره‌ها و تاروپود آن نمایان گردد. پس از آن متخصصان ما به ترمیم فرش شما می‌پردازند.

* روش‌های رفو فرش پوسیده در رفوگری در کرج:

برای رفو فرش پوسیده دستبافت، ما ابتدا نوع و گستردگی پوسیدگی را شناسایی می‌کنیم. پس از آن، کارشناسان رفوگر ما شروع به ترمیم بخش‌های پوسیده فرش می‌کنند. برای انتقال فرش‌های پوسیده به کارگاه رفوگری دقت کنید که نباید فرش‌ها را از بخش پوسیده تا کنید. تا کردن فرش سبب پارگی بخش‌های پوسیده آن می‌شود. در صورت امکان بهتر است انتقال این فرش‌ها را هم به کارکنان حرفه‌ای ما بسپارید تا در معرض آسیب بیشتری قرار نگیرند.

رفو پارگی فرش دستبافت

۵-    رفوی پارگی چله فرش:

چله فرش نخ‌هایی است که در طول فرش، از بالا به پایین روی دار قالی کشیده شده و گره‌ها روی آن زده می‌شود. پارگی چله‌های فرش به معنای پارگی فرش شماست و دلیل‌های متفاوتی دارد؛ اما آنچه مسلم است، لزوم ترمیم این پارگی است تا آسیب به بخش‌های دیگر فرش نرسد.

* انواع چله فرش و ترمیم پارگی چله فرش در رفوگری در کرج:

  • در چله‌کشی فرش‌ها از نخ‌های گوناگونی استفاده می‌شود. نخ پشمی یکی از این نخ‌هاست که در بافت فرش‌های قدیمی استفاده زیادی داشته است. در بافت فرش‌های روستایی و عشایری نیز از پشم گوسفند استفاده می‌شود. ترمیم فرش‌هایی با چله پشمی با استفاده از نخ‌های مشابه صورت می‌گیرد.
  • نخ پنبه‌ای نوع دیگری از نخ‌هاست که در چله‌کشی بسیاری از فرش‌ها کاربرد دارد. بیشتر فرش‌های امروزی از این نوع نخ بهره می‌برند. بدیهی است ترمیم چله این دسته از فرش‌ها هم با نخ‌های مشابه انجام می‌شود.
  • چله‌کشی با نخ ابریشم نیز صورت می‌گیرد. نخ ابریشمی باریک، ظریف و گران‌قیمت است و بهره‌گیری از نخ ابریشمی در چله‌کشی ارزش مادی فرش را بالاتر می‌برد. چله‌های ابریشمی بسیار ظریف و ریزبافت هستند و چنین فرش‌هایی بیشتر در مکان‌های خاص یا در تولید تابلوفرش به کار می‌روند. پارگی چله فرش های ابریشم نیز با مدد از همین جنس نخ‌ها ترمیم می‌شود. رفوگری در کرج در ترمیم چله‌های ابریشمی دقت بالایی به خرج می‌دهد.

* اهمیت ترمیم پارگی چله فرش:

همان‌طور که اشاره کردیم پارگی چله فرش به معنای پارگی فرش است. اگر چله فرش شما دچار آسیب شده باشد، یعنی برشی در بخش کوچک یا بزرگی از فرش شما به وجود آمده است. بدیهی است اهمیت ندادن به این پارگی باعث از جا درآمدن گره‌ها یا پرزهای فرش شده و نابودی آن را سرعت می‌بخشد.

رفع بید زدگی فرش دستبافت

۶-    رفوی سوختگی فرش دستباف و ابریشم:

زدن کبرین و افتادن آتش سیگار و قلیان یکی از مهم‌ترین آفت‌هایی است که فرش شما را تهدید می‌کند. هویه‌کاری، روشن کردن شمع و پریدن آتش فشفشه‌های تولد هم راه‌های دیگری برای آسیب زدن به فرش‌های شماست. گاهی هم گذاشتن قابلمه داغ روی فرش دلیل اصلی سوختگی است. البته بخاری‌های غیراستاندارد و آتش‌سوزی هم می‌تواند باعث سوختگی فرش‌ها شود. مقدار و گستردگی هریک از این سوختگی‌ها مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در چگونگی رفوی فرش‌های دستباف هستند.

رفوگری در کرج سوختگی فرش را به دو دسته سطحی و عمقی دسته‌بندی می‌کند و برای هریک از آن‌ها درمان خاص خود را ارائه می‌دهد.

۷-    رفوی گره‌های فرش دستباف در رفوگری در کرج:

مهم‌ترین بخش هر فرشی گره‌های آن است و بیشترین زیبایی فرش‌های دستباف و ابریشمی نیز مدیون زیبایی طرح و رنگ این بخش از بافته‌هاست. برخی از گره‌های هر فرش ابریشمی و دستباف مربوط به کناره‌ها و حاشیه‌های فرش است. بخش دیگری از گره‌ها نیز بخش‌های میانی و مرکزی فرش را پوشش می‌دهد. رفوی گره‌ها در هرکدام از این بخش‌ها نیاز به روش و وسایل خاص خود دارد.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که خرابی گره‌ها در کناره‌های فرش بخش‌های دیگر آن را هم در معرض خطر قرار می‌دهد. رفوی گره‌ها در بخش‌های میانی و مرکزی نیاز به وسایل خاص و مهارت بالا دارد. رفوگری در کرج این کار را فقط به رفوکاران ورزیده می‌سپارد.

* رفوی گره‌ها در بخش‌های مختلف فرش دستباف:

حاشیه هر فرش آسیب‌پذیرترین بخش آن است. کشیدن و جمع کردن قالی با گرفتن این بخش صورت می‌گیرد و اگر با بی‌دقتی انجام شود، امکان پارگی ریشه‌ها و آسیب به گره‌های فرش وجود دارد. همچنین حاشیه فرش‌ها در بخش ورودی هر اتاق یا فضایی قرار می‌گیرند. این نکته هم باعث می‌شود تا این بخش از فرش در معرض پا خوردن بیشتری قرار گیرد. همه این نکته‌ها دست به دست هم می‌دهند تا حاشیه فرش‌های شما را آسیب‌پذیرتر کنند.

بخش‌های داخلی فرش هم با آسیب‌های دیگری روبه‌رو هستند. آسیب‌هایی مانند سوختگی که پیش‌تر از آن‌ها سخن گفتیم. توجه داشته باشید، چنانچه به کناره‌های فرش دستباف شما آسیبی وارد شود، در صورت رفوی سریع آن، بخش‌های دیگر فرش از خراب شدن در امان می‌مانند؛ اما بی‌توجهی و به تأخیر انداختن رفوی گره‌های فرش در حاشیه‌ها آسیب را به بخش‌های دیگر فرش گسترش خواهد داد.

* رفوی فرش دستباف با توجه به شکل اصلی گره‌های آن:

هنرمندان قالی‌باف از انواع گره‌ها در بافت فرش‌های دستباف و ابریشمی بهره می‌گیرند. گره‌های به‌کاررفته در بافت فرش‌های دستباف گره فارسی، ترکی، دورنگ و انواع گره‌های هنری هستند. بدیهی است ترمیم بخش گوشته فرش یا گره‌ها باید به‌روش اصلی آن انجام شود.

۸-    ترمیم کجی فرش در رفوگری در کرج:

کج شدن فرش‌ها به چند دلیل روی می‌دهد که بیشترین آن مربوط به زمان بافت فرش است. ممکن است پس از خریدن فرشی متوجه کج بودن آن شده باشد. همچنین ممکن است فرش شما در اثر شستن و استفاده نادرست به این وضعیت دچار شده باشد. شاید هم از قدیم فرشی داشتید که کج بوده و تصمیم به ترمیم آن گرفته باشید. نخست بهتر است علت‌های کجی فرش‌ها را بدانید:

  • نداشتن دقت در بافت فرش نخستین دلیل کج شدن فرش‌های دستباف است.
  • چله‌کشی نادرست و نداشتن دقت در زمان چله‌کشی علت دیگری برای کج شدن فرش‌های دستی است.
  • ناهماهنگی در زمان کوبیدن شانه دلیل دیگری برای کج شدن فرش‌های دستبافت است.
  • گاهی شانه زدن کم و ناکافی باعث کج شدن فرش می‌شود.
  • صاف نبودن سطحی که فرشتان را روی آن انداخته‌اید هم می‌تواند فرش شما را کج کند.
  • ممکن است فرش شما به علت شستن و آویزان کردن نادرست کج شده باشد.

* روش‌های رفوی کج شدگی فرش‌ها در رفوگری در کرج:

بستگی به علت و مقدار کج‌شدگی فرش شما، رفوکاران ما راه‌های گوناگونی برای ترمیم آن در نظر می‌گیرند:

  • رفوی کج‌شدگی در بخش پایین و بالای فرش کار آسان‌تری است؛ اما صاف کردن بخش‌های کناری پیچیده‌تر است و به مهارت بالاتری نیاز دارد.
  • دارکشی یکی از روش‌های رفع کج‌شدگی فرش است.
  • دفه‌زنی یا جابه‌جایی ردیف‌ها راهی برای ترمیم کجی فرش‌هایی است که از بافت تبریزی استفاده کرده‌اند و در بخش پود دچار این مشکل شده‌اند.
  • رفوی فرش‌هایی که با شست‌وشوی نادرست کج شده‌اند، آسان‌تر است.
  • گاهی هم نمی‌توان کجی ساختاری یک فرش کج را به‌صورت کامل ترمیم کرد.

۹-    ریشه بافی فرش ابریشم:

ریشه بافی فرش مقاومت فرش‌ها را افزایش می‌دهد؛ به‌ویژه اگر این بخش از فرش‌های ابریشم دچار آسیب شده باشند. با ترمیم ریشه‌های فرش ابریشم و ریشه بافی آن‌ها، شما می‌توانید به فرش‌های قدیمی خود جان تازه‌ای ببخشید. ریشه بافی فرش ابریشم فرسایش این آثار هنر ایرانی را به تأخیر می‌اندازد و زیبایی و سلامت آن‌ها را حفظ می‌کند.

* روش‌های ریشه بافی فرش ابریشم در رفوگری در کرج:

ریشه بافی فرش‌های دستباف و ابریشمی روش‌های گوناگونی دارد. با انواع آن‌ها آشنا شوید:

·        ریشه بافی دو گره:

ریشه بافی دو گره یکی از روش‌های معمول در ریشه بافی فرش ابریشم است. در این روش، ما ابتدا نخی را برای ریشه بافی انتخاب می‌کنیم که بیشترین شباهت را به چله‌های قالی ابریشم شما داشته باشد. پس از آن، رفوگر ریشه‌ها را به دسته‌های جداگانه تقسیم می‌کند و با نظم خاصی از چپ و راست دو گره در بخش ریشه‌ها می‌زند.

زدن دو گره به ریشه فرش‌ها چند برتری برای فرش‌های ابریشمی شما دارد. نخست اینکه زیبایی آن‌ها را بیشتر می‌کند. محکم بودن این نوع ریشه بافی فرش ابریشم نیز دلیل دیگری است که آن را متمایز ساخته است. ریشه بافی دو گره بیشتر روی فرش‌های دستبافی زده می‌شود که نو هستند و استفاده زیادی از آن‌ها نشده است.

·        ریشه بافی متصل:

کارشنان رفوگری در کرج در ریشه بافی متصل ابتدا ریشه‌های پوسیده و کوتاه‌شده فرش را از انتهای ریشه با استفاده از قیچی‌های مخصوص کوتاه می‌کنند. سپس با کمک نخ مخصوص چله‌کشی شروع به وصل کردن ریشه‌های جدید به چله قدیمی فرش می‌کنند. نکته‌ای که در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است، وصل کردن درست و اصولی ریشه‌های جدید به چله قدیمی فرش است. برای محکم بودن و شل نبودن ریشه‌ها نیز از ابزار مخصوصی بهره می‌بریم تا ریشه‌های جدید با استحکام بالا به فرش وصل شوند.

·        ریشه بافی بطلمه:

فرش‌های ابریشم ریزبافت هستند و بسیاری از آن‌ها نیاز به ریشه بافی با روش بطلمه دارند. فرش‌هایی که تاروپود بسیار محکمی دارند هم نیاز به این شیوه ریشه بافی دارند. ریشه بافی با روش بطلمه از باز شدن گره فرش‌های ابریشمی و خرابی بیشتر فرش جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که این کار باید به دست متخصصان آن صورت گیرد. رفوگری در کرج این کار را به خبرگانی می‌سپارد که در این زمینه تجربه دارند.

·        ریشه بافی مغزی:

ریشه بافی مغزی به دو روش متفاوت انجام می‌گیرد که هر دو روش نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارند. همین نکته باعث شده از این روش کمتر از روش‌های پیشین استفاده شود. ریشه بافی مغزی نیاز به دقت، صبر و حوصله بالا دارد و کسانی در انجام آن موفقند که تمرین زیاد داشته و شکیبا باشند.

·        ریشه بافی پنجره‌ای:

یکی از بهترین روش‌های ریشه بافی برای فرش‌های ابریشمی و ظریف ریشه بافی پنجره‌ای است. گره‌هایی که در این روش به فرش زده می‌شود، نخودی یا دو گره است. نتیجه گره با روش پنجره‌ای ریشه بافی به شکل خاصی است که دارای روزنه است و نام آن را پنجره‌ای گذاشته‌اند. ریشه بافی پنجره‌ای یکی از زیباترین روش‌های ریشه بافی فرش ابریشم در رفوگری در کرج است و زیبایی فرش شما را دوچندان می‌کند.

* برتری‌های ریشه بافی فرش ابریشم:

ترمیم و ریشه بافی فرش‌های دستباف و ابریشمی برتری‌های زیادی دارد که بد نیست با مهم‌ترین آن‌ها آشنا شوید:

  • با رفوی ریشه و ریشه بافی ماندگاری فرش‌ها بیشتر می‌شود.
  • ریشه بافی فرش ابریشم فرسایش این بافته‌های ارزشمند را به تأخیر می‌اندازد.
  • رفوی ریشه‌های فرش از آسیب رسیدن به تاروپود و پرزهای قالی شما جلوگیری می‌کند. با این کار از هزینه‌های شما نیز کاسته می‌شود.
  • داشتن ریشه‌هایی بلند و سالم زیبایی فرش شما را بیشتر می‌کند.
  • ارزش فرش ابریشم شما با این کار بیشتر می‌شود و در صورت اقدام به فروش آن می‌توانید قیمت بالاتری در برابر آن دریافت کنید.
  • با تغییر مدل ریشه‌بافی، دکوراسیون خانه شما نیز تغییر کوچکی می‌کند.
  • تعمیر ریشه فرش و ریشه بافی نوعی فرصت شغلی برای رفوکاران و بافندگان فرش پدید می‌آورد و این هنر را از فراموشی در گذر زمان نجات می‌دهد.

* روش‌های مراقبت از ریشه فرش دستبافت و ابریشم:

با به‌کارگیری چند روش می‌توانید از ریشه فرش‌های باارزش و در نتیجه از خود فرش‌ها مراقبت بیشتری کنید:

  • یکی از راه‌هایی که رفوگری در کرج برای مراقبت از ریشه فرش‌ها به شما پیشنهاد می‌کند، شست‌وشوی صحیح است. شاید دیده باشید که شست‌وشوی خانگی ریشه‌های فرش‌ها را زرد می‌کند. در واقع، پسماند آب شست‌وشو در زمان خشک شدن به ریشه‌های فرش می‌رسد و در آن باقی می‌ماند. همین پسماند عاملی برای پوسیدگی ریشه‌های فرش می‌شود.
  • برخی مردم برای نگهداری ریشه فرش به آن‌ها چسب نواری می‌زنند. چسب‌ها دارای ترکیب‌های شیمیایی هستند و این ترکیب‌ها ممکن است ریشه‌ها را در معرض پوسیدگی زودرس قرار دهند. همچنین زمان کندن چسب‌ها بخشی از بافت نخ‌های ریشه هم برداشته می‌شود. این کار نیز آسیب‌رسانی به این بخش از فرش‌ها را بیشتر می‌سازد.
  • ریشه بافی فرش ابریشم و هر فرش دستباف یا حتی ماشینی راهی برای پیشگیری از فرسایش دیرتر آن‌هاست. با مدد از این راهکار دوام و زیبایی فرش‌های خود را بیشتر کنید.
ترمیم پارگی فرش دستبافت

ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای رفوگری:

انتخاب ابزار رفوگری فرش به بخش آسیب‌دیده فرش و نوع آسیب بستگی دارد؛ چراکه رفوگری در کرج برای ترمیم هر بخش فرش از ابزار خاص و مناسب آن بهره می‌برد. با برخی از وسایل رفوی بخش‌های گوناگون قالی‌های دستباف آشنا شوید:

  • دار رفوگری وسیله‌ای است که رفوگری در کرج و هر رفوکاری آن را برای نگهداری قالی در زمان رفو استفاده می‌کند.
  • سوزن رفوگری وسیله‌ای است که در تونه‌کشی، پودکشی، کوبلن‌زنی و شیرازه‌زنی قالی کاربرد دارد.
  • چاقوی بافت وسیله‌ای مخصوص بافت قالی است و رفوگری در کرج از مرغوب‌ترین آن برای رفوکاری استفاده می‌کند. فاصله بین بخش تیز چاقو با قلاب آن در بهترین چاقوهای رفوکاری بیشتر است.
  • کارد بی‌نوک وسیله‌ای برای تنظیم رج‌ها و دفه‌کاری یا شانه‌زنی است.
  • وسیله‌ای با نام چنگال برای بیرون کشیدن تارهای پوسیده و شکافتن گره‌هایی استفاده می‌شود که به‌اشتباه بافته شده‌اند.
  • قلاب پشت وسیله‌ای برای قرار دادن نخ خامه در محل بافت است.
  • قلاب خواب برای عوض کردن گره‌ها، نقش‌ها و تمیزکاری پشت فرش کاربرد دارد.
  • شیرازه جناغی با پهنای تقریبی نیم سانتی‌متر ابزار دیگری برای رفوی فرش است.
  • شانه ابزاری است که برای مرتب کردن و کوبیدن گره‌ها در هر رج به کار گرفته می‌شود.
  • درفش که برای فرو بردن یا بیرون آوردن تار، پود و پرزهای قالی کاربرد دارد.
  • انگشتانه برای محافظت از انگشتان رفوگر و آسیب ندیدن او به کار گرفته می‌شود.

وسایل رفوگری

  • موم برای کشیدن بر روی نخ‌های تار یا پود قالی به کار می‌رود تا پرزهای آن را بخواباند و سوزن کردن و گذر دادن نخ از بخش‌های مختلف قالی آسان باشد.
  • رفوگری در کرج و دیگر رفوکاران حرفه‌ای تخته شیب‌داری را هم برای قرار دادن فرش و مشخص کردن بخش آسیب‌دیده آن به کار می‌گیرند.
  • سوزنی با نام سوزن شیراز برای شیرازه‌دوزی فرش‌های دستبافت استفاده می‌شود.
  • کاربرد انبردست یا دم‌باریک برای فرو بردن و بیرون کشیدن سوزن از بافت فرش است.
  • قیچی صاف برای کوتاه کردن شیرازه قالی و کوتاه کردن ریشه‌های آن به کار می‌رود.
  • قیچی پرداخت ابزار مخصوصی برای رفوکاری است. بازوهای این قیچی سه سانتی‌متر از تیغه‌های آن بالاتر قرار گرفته و رفوگر به کمک آن می‌تواند بر کار رفوگری فرش تسلط پیدا کند.
  • کیله برس قالی ابزاری مانند برس قالی است که رفوکار آن را روی بخش‌های ترمیم‌شده قالی می‌کشد و پرزها را مرتب می‌کند.
  • قاشین ابزار فلزی دیگری است که پرزها را باز می‌کند و به‌هم‌ریختگی آن‌ها را برطرف می‌سازد.
  • میخ‌کش برای درآوردن میخ از قالی تخته به کار می‌رود.
  • نخ‌هایی از جنس‌ها و رنگ‌های مختلف نیز برای ترمیم تار، پود، گره‌ها، ریشه و شیرازه فرش در رفوگری کرج کاربرد دارد.
ابزار رفوگری فرش

اهمیت رفو فرش دستبافت:

فرش‌های دستبافت بافته‌هایی از الیاف طبیعی هستند که ممکن است در طول زندگی دچار صدمه، پوسیدگی و پارگی شوند. اگر این فرش‌ها از ارزش بالایی برخوردار باشند، هرگونه آسیبی به آن‌ها می‌تواند ضربه‌ای مالی به دارنده آن وارد کند. اگرچه ارزش فرهنگی و هنری بسیاری از این بافته‌ها را نمی‌توانیم با پول بسنجیم.

خوشبختانه راه‌های زیادی برای رفوی فرش‌های دستبافت وجود دارد و در صورت آشنایی با آن‌ها می‌توانید آسیب‌هایی که به فرشتان وارد شده را ترمیم کنید. البته این کار نیاز به مهارت دارد و درصورتی‌که با آن آشنا نیستید، نباید هر فرش باارزشی را محل آزمایش مهارت‌های خود قرار دهید. بهتر است این کار را به رفوگری در کرج بسپارید.

چله کشی فرش دستبافت

مراحل رفو فرش دستبافت:

گاهی فرش شما فقط در یک بخش دچار آسیب شده است؛ اما گاهی هم ممکن است بخش‌های گوناگون فرش دستباف شما در معرض پوسیدگی و آسیب قرار گرفته باشد. ترمیم هریک از این بخش‌ها نیاز به ابزار و مهارت‌های خاص دارد. با رفوگری در کرج همراه باشید تا شما را با مراحل رفو فرش دستبافت آشنا کنیم:

۱- شستن فرش یا تمیزکاری آن:

نخستین قدم برای ترمیم فرش که همواره مورد توجه رفوگری در کرج است، شستن یا تمیز کردن فرش است. توجه داشته باشید که بسیاری اوقات آسیب‌دیدگی فرش به دلیل سوختن، گردوغبار، بیدزدگی و عوامل دیگری مانند این‌ها است. پیش از هرگونه اصلاح و ترمیم فرش ابتدا باید بخش‌های پوسیده آن تمیز شود و خاک، تخم و لارو حشره‌ها از بافت آن خارج گردد. البته باید دقت کنید که در زمان شستن فرش آسیب بیشتری به آن وارد نشود.

نکته مهم بعدی این است که کثیف شدن فرش رنگ پرزهای آن را تغییر می‌دهد؛ پس اگر بدون شست‌وشوی فرش اقدام به رفوی آن کنید، نخی که برای رفو انتخاب می‌شود، به‌رنگ پرزهای کثیف است. بدیهی است پس از شست‌وشوی فرش رنگ این پرزها با پرزهای اصلی متفاوت خواهد بود. اولین قدم برای اینکه رفوکاری با روش درست صورت گیرد، شستن یا تمیز کردن فرش است. درصورتی‌که شستن فرش امکان‌پذیر نباشد، باید سطح رو و زیر آن با دقت جارو زده شود.

۲- آماده‌سازی وسایل رفوی فرش:

رفوگری در کرج از ابزار و وسایل گوناگونی برای ترمیم بخش‌های گوناگون یک فرش دستباف استفاده می‌کند؛ اما مهم‌ترین عامل موفقیت رفوی هر فرش دستباف وجود نیروی متخصص و حرفه‌ای است. کارشناس رفوی فرش با نگاهی به بخش‌های آسیب‌دیده فرش شما وسایل ضروری آن را آماده می‌سازد. وسایلی مانند سوزن رفوگری و سوزن قلاب‌دوزی که باید مناسب‌ترین آن‌ها برای ترمیم فرش شما انتخاب شوند.

رفوگری در کرج و هر نقطه دیگری از ایران بدون وجود انگشتانه مناسب بسیار مشکل است. انگشتانه کمک می‌کند تا فشار لازم را به انتهای سوزن وارد کنید و بتوانید آن را از بافت فرش رد کنید. نخ مناسب و باکیفیت نیز بخش مهم کار در ترمیم پارگی چله فرش است. بخش دیگر مهم و نمایان فرش‌ها گره‌ها یا پرزهای آن است. اگر دوست دارید بخش ترمیم‌شده فرش شما تفاوت زیادی با بخش‌های سالم آن نداشته باشد، بهتر است نزدیک‌ترین رنگ را به پرزهای فرش انتخاب کنید.

۳- استفاده از قالب نگهدارنده:

در بسیاری از اوقات نیاز است تا برای مسلط بودن رفوگر به کار ترمیم فرش از قالب‌های نگهدارنده استفاده کنیم. قرار دادن قالی در این قالب‌ها کار رفو را آسان‌تر و اصولی‌تر می‌سازد.

۴- ترمیم بخش‌های خالی از مواد:

پاره شدن، پوسیدگی، سوختن و آسیب‌های دیگر بخشی از فرش‌های دستباف و ابریشمی را از بین می‌برد و جای خالی آن روی فرش خودنمایی می‌کند. ترمیم هریک از این بخش‌ها و پر کردن آن‌ها با مواد مناسب یکی از مهم‌ترین هدف‌های رفوگری در کرج است.

۵- شیرازه‌دوزی فرش دستبافت:

شیرازه بخش کناری دو طرف همه فرش‌هاست که ممکن است آسیب دیده باشد یا حتی به‌کلی از بین رفته باشد. شیرازه هر فرش همانند قالبی فرش شما را از دو طرف نگه می‌دارد و از جدا شدن گره‌های آن جلوگیری می‌کند. زمانی که این بخش از فرش دستباف شما پوسیده و از بین رفته باشد، باید هرچه زودتر فکری به حال آن بکنید.

برای شیرازه بافی فرش دستبافت ابتدا نخی هم‌رنگ شیرازه‌های فرش شما انتخاب می‌کنیم. پس از آن با کمک از ابزار رفوگری فرش به بافت و ترمیم شیرازه فرش می‌پردازیم. دقت داشته باشید که از بین رفتن شیرازه در بسیاری اوقات همراه با از بین رفتن بخشی از پرزها و چله‌های فرش است. در چنین زمانی، در ابتدا به ترمیم چله‌کشی و گره‌های قالی و سپس به شیرازه‌بافی برای فرش شما می‌پردازیم.

نواردوزی فرش دستبافت

۶- پل‌سازی:

گاهی شیرازه‌های فرش از بین رفته است. در چنین زمانی، رفوگری در کرج ابتدا باید همه چله‌های آسیب‌دیده فرش در بخش شیرازه‌ها را ترمیم کند و سپس به ترمیم گره‌ها می‌پردازد. این کار به پل‌سازی معروف است.

۷- ترمیم گره‌های فرش دستبافت:

گره‌های فرش‌های دستبافت و ابریشمی انواع گوناگونی دارند و ترمیم آن‌ها هم باید براساس شکل گره فرش باشد. گره طولی، نیم‌گره، گره ممتاز، گره معکوس، گره یو، گره دو سر آزاد، گره کوبلن، گره اسپانیولی و گره کشمیری از انواع گره‌های استفاده‌شده در بافت فرش‌ها به شمار می‌روند.

۸- تعمیر ریشه فرش دستبافت:

گاهی ریشه‌های فرش دستبافت شما در اثر استفاده زیاد، شست‌وشو، جابه‌جایی و… آسیب دیده است. در چنین شرایطی باید رفوی آن را به مراکزی مانند رفوگری در کرج بسپارید تا ریشه‌ها را تعمیر کنند. تعمیر ریشه‌های فرش‌های دستبافت به وسیله رفوگران ماهر انجام می‌شود. ریشه بافی فرش ابریشم نیز در همین مراکز انجام می‌شود.

۹- چرم‌زنی:

چرم زنی خدمت دیگری از رفوگری در کرج است که برای فرش‌های دستبافت انجام می‌شود تا کیفیت بهتری پیدا کنند. چرم برخی از فرش‌ها نیز در درازای زمان پوسیده شده یا از بین رفته است. ترمیم چرم فرش با روش‌های گوناگونی صورت می‌گیرد.

البته ممکن است چرم فرش‌های شما آسیب زیادی دیده باشند و نیاز به تعویض داشته باشند. در این صورت هم ما با تعویض آن‌ها جان دوباره‌ای در بدن فرش‌های شما می‌دمیم. چرم‌هایی که در ترمیم فرش‌های دستباف استفاده می‌کنیم، ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشند که قیمت هریک از آن‌ها با دیگری متفاوت است.

۱۰- برطرف ساختن لکه‌ها و رنگ‌ها از روی فرش:

گاهی فرش شما نیاز به لکه‌گیری دارد. لکه‌های گوناگونی مانند لکه غذا، میوه‌ها، چای، قهوه، شیر، انواع نوشیدنی‌ها و رنگ‌های شیمیایی می‌تواند زیبایی فرش دستبافت شما را دچار اشکال کند. در چنین شرایطی نیازی نیست فرش خود را فقط به‌دلیل لکه روی آن به قالی‌شویی بسپارید. رفوگری در کرج با بهره‌گیری از مواد متناسب با هر لکه می‌تواند آن را از روی فرش‌های شما پاک کند.

رفوگر حرفه ای در کرج

۱۱- ریشه بافی فرش دستبافت:

گاهی هم ریشه‌های فرش دستباف و ابریشمی شما دچار پوسیدگی و کوتاه‌شدگی شده است. در چنین شرایطی رفوگری در کرج ابتدا به ترمیم ریشه‌ها می‌پردازد تا برای ریشه‌بافی آماده شود. پس از آن، ریشه بافی فرش انجام می‌شود تا به‌صورت پیشین درآید.

۱۲- ترمیم بید زدگی فرش دستبافت:

ترمیم بخش‌های بیدزده فرش دستبافت کاری تخصصی و دشوار است و فقط باید به دست رفوکاران ماهر انجام شود.

۱۳- ترمیم سوختگی فرش:

گاهی سوختگی فرش شما سطحی است و تنها روی پرزها با قابلمه، اتوی داغ یا آتش سوخته است. در این صورت ما ابتدا پرزهای آسیب‌دیده را کوتاه می‌کنیم و پس از آن با کیله‌کشی به همسان‌سازی سطح روی فرش می‌پردازیم. گاهی نیز سوختگی عمیقی فرش شما را خراب کرده است. در این شرایط نیز ما در رفوگری در کرج ابتدا به کوتاه کردن پرزها می‌پردازیم تا بخش سوخته آن برداشته شود. پس از این مرحله با روش‌های گوناگون به ترمیم پرزها و تاروپود قالی شما می‌پردازیم.

در صورت سوختگی شدید حتی می‌توانیم بخشی از فرش بافته‌شده دیگری را به فرش شما پیوند بزنیم. این بخش همانند فرش شماست و پس از قرارگیری در بخش سوخته، دورتادور آن به بدنه فرش شما وصل می‌شود.

۱۴- ترمیم پارگی چله فرش دستبافت:

هنگامی که چله فرش دستباف پاره می‌شود، شکافی کوچک یا بزرگ در پهنای آن پدید می‌آید. ترمیم پارگی فرش دستبافت در قدم اول ترمیم چله‌کشی فرش است. البته پس از آن نیز نوبت به ترمیم پرزهای آسیب‌دیده فرش می‌رسد.

۱۵- ترمیم سوراخ شدن و پارگی فرش دستبافت:

گاهی بخشی از فرش شما از بین رفته است. بیشتر فرش‌های ایرانی نقشه‌ای قرینه دارند و رفوگری در کرج از نقشه سمت دیگر قالی برای ترمیم بخش سوراخ‌شده استفاده می‌کند. گاهی هم نقشه دو سمت فرش یکسان نیست. در چنین مواقعی، رفوگر با توجه به نقشه اصلی فرش، ابتدا نقشه‌ای برای بخش ازبین‌رفته می‌کشد. پس از آن به ترمیم چله و بافت آن بخش از قالی می‌پردازد.

۱۶- رنگرزی:

گاهی رنگ پرزهای فرش در بین نخ‌های موجود پیدا نمی‌شود. در چنین شرایطی رفوگر ماهر به رنگ کردن نخ‌ها می‌پردازد تا بتواند رنگ هماهنگ با نقشه اصلی فرش را به دست آورد. این کار نیاز به تخصص و مهارت دارد و رفوگرانی در آن استادند که از دانش رنگ‌آمیزی الیاف نیز بهره‌مند هستند.

۱۷- برطرف کردن تداخل رنگی:

وقتی تداخل رنگی در فرش‌های دستباف پیش می‌آید که شما تصمیم می‌گیرید فرش دستبافتان را خودتان بشویید. البته گاهی هم اتفاق‌هایی مانند نشت آب باعث این مشکل می‌شود. فرش‌هایی که دچار تداخل رنگی می‌شوند، زیبایی پیشین خود را از دست می‌دهند. رفع این مشکل را نیز به رفوگری در کرج بسپارید تا به دست افراد خبره و حرفه‌ای انجام شود. نتیجه برطرف شدن تداخل رنگی، بازگشت فرش شما به زیبایی و شکوه سابق است.

۱۸- برطرف کردن کیس شدن و شکستگی فرش:

شست‌وشوی نادرست فرش‌های دستباف ممکن است کیس شدن آن‌ها را به دنبال داشته باشد. جمع کردن و جابه‌جایی نادرست فرش نیز دلیل شکستگی فرش است. در صورت برخورد با چنین مشکلاتی بهتر است سرخود به رفع آن نپردازید تا فرش شما دچار آسیب بیشتر نشود. یادتان باشد رفوگری در کرج این مشکل فرش‌های شما را هم برطرف می‌کند.

۱۹- بهره‌گیری از تکنیک‌های خاص در رفوگری در کرج:

هر فرشی با توجه به نوع و درجه مرغوبیتش ممکن است از تکنیک‌های گوناگونی در بافت بهره برده باشد. رفوکاران ماهر با چیرگی در هریک از این تکنیک‌ها مانند بافت معکوس، می‌توانند فرش شما را به حالت پیشین آن درآورند.

۲۰- ترمیم ترک‌خوردگی فرش:

گاهی تا شدن فرش و عوامل دیگری مانند ماندن زیر فشار باعث ترک‌خوردگی فرش شما می‌شوند. در چنین مواقعی ما در رفوگری در کرج ابتدا جهت طولی یا عرضی ترک‌خوردگی را شناسایی می‌کنیم و سپس به ترمیم آن می‌پردازیم. این کار ممکن است نیاز به سوزن‌کاری داشته باشد.

۲۱- قیچی زدن و اتو زدن:

پس از پایان ترمیم پرزهای فرش نوبت به قیچی زدن نخ‌های اضافه می‌رسد. اتوکشی نیز خواب بافت جدید فرش را همانند بافت قدیم آن می‌کند.

۲۲- پرداخت فرش:

پرداخت فرش مرحله دیگری در رفوگری فرش در کرج است. در این مرحله فرش پرزگیری می‌شود و این کار نیاز به مهارت و دقت فراوان دارد.

۲۳- تمیزکاری فرش و تحویل آن به مشتری:

آخرین مرحله رفوگری به تمیزکاری فرش از نخ‌های اضافی اختصاص پیدا می‌کند. در این مرحله فرش بسته‌بندی و آماده تحویل به مشتری می‌شود.

رفوگر خبره در کرج

بهترین مرکز رفوگری فرش دستبافت در کرج:

رفوی فرش دستبافت، به‌ویژه فرش‌هایی که ارزش بالایی دارند را فقط به مراکزی مانند رفوگری در کرج بسپارید که از سابقه و کار آن‌ها اطمینان کامل دارید. بهترین مرکز رفوگری فرش دستبافت دارای ویژگی‌های گوناگونی است:

  • از افراد متخصص و باتجربه در کار رفوی فرش استفاده می‌کند.
  • در رفوی هرگونه آسیب واردشده به فرش مهارت دارد.
  • کار رفوی فرش‌ها را با ظرافت، حساسیت و دقت بسیار انجام می‌دهد.
  • قیمت‌ها را به‌صورت شفاف به مشتری اعلام می‌کند.
  • خوش‌قول است و فرش شما را در زمان مشخص‌شده رفو می‌کند و به شما تحویل می‌دهد.
  • با مشتری روراست است و تنها در صورت اطمینان به رفوی حرفه‌ای و بی‌نقص به رفوگری قالی‌های ارزشمند شما می‌پردازد.
  • رفتار محترمانه‌ای با مشتری دارد.
  • در کار رفوی فرش دارای سابقه و بهترین بازدهی است.
  • کیفیت کار بهترین مرکز رفوگری تضمینی است.
  • در برابر رفوی بخش‌های مختلف یک فرش قیمتی منصفانه ارائه می‌کند.
  • بیشترین رضایت را از مشتریانش به دست آورده است.
  • با دانستن همه ویژگی‌هایی که مطرح کردیم، شما می‌توانید رفوگری در کرج را برای ترمیم فرش‌های خود انتخاب کنید.

مرکز رفوگری فرش دستبافت ابریشم:

فرش‌های گل ابریشم یا ابریشم کامل کالاهای ارزشمندی هستند که باید با دقت و توجه نگهداری شوند؛ اما اگر به علت‌های گوناگون آسیبی به آن‌ها وارد شد، انتخاب مرکز رفوگری فرش دستبافت ابریشم باید از طرف شما با دقت و وسواس صورت گیرد.

  • در ترمیم فرش‌های ابریشمی سابقه‌ای طولانی داشته باشد.
  • توانایی و مهارت مرمت هرگونه آسیب واردشده به قالی ابریشم شما را داشته باشد.
  • مشتریان پیشین این مرکز از کار شرکت راضی باشند.
  • در برابر خدمت خود قیمتی منصفانه به شما اعلام کند.
  • خوش‌قول باشد و فرش را در تاریخ اعلام‌شده به شما تحویل دهد.
رفوگری بافت آسیب دیده فرش

بهترین رفوگری در کرج:

رفوگری خوب در کرج را با توجه به سابقه نیک آن بشناسید. شرکتی که از ماهرترین و حرفه‌ای‌ترین رفوکاران سنتی و مدرن در رفوی فرش‌های دستباف و ابریشمی شما بهره می‌برد. برترین شرکت‌های رفوگری با بهره بردن از نیروهای ماهر ابتدا نوع آسیب به فرش دستباف شما را شناسایی می‌کنند. شناسایی عمق آسیب نیز گزینه دیگری است که کمک می‌کند تا کار رفو به‌صورت حرفه‌ای انجام شود.اگر به دنبال یک رفوگر خوب در کرج هستید پیشنهاد ما به شما قالیشویی وزیر کرج است. این قالیشویی برای رفوی فرش های ماشینی و دستبافت از رفوگران و استادکارن ماهر استفاده می کند. و از روش های جدید نیز بهره می جوید برای تمان نقاط استان البرز ارائه خدمات دارد و در هر ساعت از شبانه روز می تواند به شما خدمت برساند .

توجه داشته باشید فرش‌های باارزشی که در معرض پوسیدگی قرار گرفته‌اند را فقط باید به رفوکارانی بسپارید که سابقه کافی و تجربه مفید در رفوی فرش‌های قدیمی دارند. هرگونه رفوی نادرست به دست افراد یا شرکت‌های نابلد فرش شما را در معرض آسیب بیشتر و حتی نابودی قرار می‌دهد.

معرفی بهترین رفوگری فرش در کرج

مدت‌زمان رفو فرش دستبافت چقدر است؟

زمان رفوکاری فرش‌های ابریشمی و دستباف به گزینه‌های گوناگونی بستگی دارد. البته کارشناسان خبره رفوگری در کرج با شناسایی آسیب فرش شما مدت‌زمان رفو و برطرف کردن اشکال آن را به شما اعلام خواهند کرد. مهم‌ترین عوامل در تعیین مدت‌زمان رفوی فرش‌ها را بدانید:

۱-    نوع آسیب:

مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در مدت‌زمان رفوی فرش دستباف شما در رفوگری در کرج بستگی به نوع آسیبی دارد که به فرش شما وارد شده است. برای مثال، اگر فرش دستبافی دچار پوسیدگی شده باشد، روند رفوی آن با زمانی که بخشی از فرش شما سوخته است، فرق دارد. همچنین اگر فرش شما با تداخل رنگی روبه‌رو شده باشد، باید رفع آن با دقت و حوصله کافی انجام شود.

۲-    شدت آسیب:

گاهی بخش کوچکی از فرش دستباف در محیط مرطوب قرار گرفته و پوسیده شده که رفوی آن زمان کمتری نیاز دارد. گاهی هم تمام قالی دستباف شما در محلی مرطوب قرار گرفته و دچار پوسیدگی کلی شده است. در مواقعی هم آسیب در بخش کوچکی از شیرازه، ریشه‌ها و پرزهای فرش شما پدید آمده است. بدیهی است ممکن است مدت‌زمان رفو در هریک از شرایطی که گفتیم با دیگری متفاوت باشد.

۳-    گستردگی آسیب:

گاهی آسیب کمی به گوشه‌ای از فرش ابریشمی شما وارد شده است. گاهی هم گستردگی آسیب به‌اندازه‌ای است که رفوگری در کرج باید زمان بیشتری به رفوی آن اختصاص دهد. البته در صورت برخورد با هریک از این شرایط نیازی نیست نگران باشید. زمان رفوی فرش شما پس از کارشناسی و برآورد به‌وسیله رفوکاران ماهر برای شما مشخص خواهد شد.

رفوگر با تجربه درکرج

قیمت رفوگری فرش:

گزینه‌های متفاوتی در قیمت رفوگری فرش دخالت دارند:گاهی هزینه‌های رفوگری فرش در کرج بسیار بالا است و ممکن است به نظر افراد این موضوع مقرون به صرفه نباشد. رفو به شیوه‌های سطحی مانند رنگ‌آمیزی با ماژیک موقت است و دوباره رنگ‌پریدگی پیدا می‌گردد. ترمیم فرش ممکن است باعث شود ارزش حقیقی فرش کمتر شود، فرش دستباف ترمیم نشده ارزش بالاتری دارد. این عمل همچون بازسازی سایر اشیا تاریخی و هنری ارزشمند است و فعالیتی هنری، پژوهشی و در حوزه میراث فرهنگی تلقی می‌گردد .

۱-    نوع آسیب واردشده به فرش:

نوع آسیبی که به فرش شما وارد شده نخستین عامل ارزیابی هزینه رفوگری در کرج است. آسیبی که در اثر بیدخوردگی به یک فرش وارد می‌شود با پوسیدگی فرش در اثر رطوبت یا سوختگی متفاوت است. حتی سوختگی با زغال، اتو و آتش هم شرایط متفاوتی برای ترمیم فرش ایجاد می‌کند. پارگی فرش در اثر حادثه‌های مختلف هم روش رفوی متفاوتی برای آن رقم می‌زند. به‌این‌ترتیب، نوع آسیبی که به فرش شما وارد شده به‌عنوان نخستین عامل در برآورد هزینه رفوگری در کرج مطرح می‌شود.

۲-    بخش آسیب‌دیده فرش:

گاهی آسیب به بخش مرکزی فرش‌های بزرگ وارد شده و سختی بیشتری برای ترمیم به رفوکاران تحمیل می‌کند؛ اما گاهی نیز بخشی از کناره فرش دچار آسیب شده که روال رفوگری را آسان‌تر و هزینه آن را هم کمتر می‌کند.

۳-    مقدار و شدت آسیب‌دیدگی فرش:

گاهی تنها بخش کوچکی از ریشه، شیرازه یا پرزهای فرش شما آسیب دیده است؛ اما گاهی هم پوسیدگی و پارگی فرش در سطح گسترده‌ای صورت گرفته یا بخش‌هایی از فرش شما سوخته است. برآورد قیمت رفوگری فرش در کرج در هریک از این شرایط با دیگری متفاوت است. تعیین دقیق هزینه رفوگری در کرج بعد از مشخص شدن مقدار و شدت آسیب‌دیدگی فرش شما ممکن می‌شود.

۴-    نوع فرش:

نوع فرش و دستی یا ماشینی بودن آن عامل مهم دیگر در تعیین تعرفه هزینه رفوگری در کرج است. درواقع، مواد به‌کاررفته در بافت انواع فرش متفاوت است. فرش‌های ماشینی قیمت پایین‌تری دارند و رفوی آن‌ها نیز ارزان‌تر است. جالب است بدانید رفوی این فرش‌ها در زمان کوتاه‌تری و با کمک ماشین‌های مخصوص انجام می‌شود. برخلاف فرش‌های ماشینی، رفوی فرش‌های دستبافت به دست متخصصان رفوگری انجام می‌شود؛ رفوگرانی که در این کار سررشته دارند و سال‌هاست به رفوی فرش مشغولند.

هزینه رفوی فرش‌های دستباف ابریشم بالاتر از فرش‌های دستبافت معمولی است. البته همین فرش‌ها نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند. برخی از این فرش‌ها فقط نقش‌ها و گل‌هایی از ابریشم دارند. برخی تمام پرزشان از ابریشم بافته شده و گره‌ها و تاروپود برخی دیگر نیز از ابریشم است. هرچقدر مقدار ابریشم به‌کاررفته در یک قالی بیشتر باشد، نیاز به کار بیشتر، ظریف‌تر و مواد گران‌تر دارد. همه این نکته‌ها بر قیمت رفوگری در کرج برای فرش‌های ابریشم تاثیرگذار است.

۵-    ترمیم رنگ فرش:

گاهی رنگ فرش در اثر شست‌وشوی نادرست یا ریختن ماده‌ای روی آن درهم آمیخته یا خراب شده است. رفوگری فرش‌هایی که از نظر رنگی آسیب دیده‌اند، نیاز به تخصص بالایی دارد. همین نکته ممکن است در تعیین قیمت ترمیم رنگ فرش‌های دستباف و ابریشم اثرگذار باشد.

۶-    رفوی فرش‌های عتیقه:

دقت در رفوی فرش‌های عتیقه و موزه‌ای اهمیتی صدچندان پیدا می‌کند. شرکت‌های رفوی فرش مانند رفوگری در کرج، چنین سفارش‌هایی را با وسواس فراوان و فقط به دست ماهرترین رفوکاران انجام می‌دهند. رفوی این فرش‌ها زمان بیشتری می‌طلبد تا ابتدا کارشناسان میزان و نوع آسیب واردشده به فرش را شناسایی کنند. تنها پس از این کار شروع به ترمیم فرش عتیقه شما می‌کنند و البته هزینه آن را هم پیش از شروع رفو به شما اعلام می‌کنند.

۷-    رفوی فرش در محل شما:

گاهی اوقات فرش دستباف شما ارزش زیادی برایتان دارد و نمی‌خواهید برای رفوکاری از خانه خارج شود. گاهی نیز بزرگی فرش باعث تصمیم شما برای ترمیم آن در محل می‌شود. در چنین شرایطی باید هزینه‌ای افزون بر هزینه اصلی رفوگری در کرج در نظر بگیرید. همه وسایل رفوی فرش در کارخانه و کارگاه رفوکاری وجود دارد که این کار را در کارگاه آسان‌تر می‌کند؛ اما فرستادن وسایل و رفوکاران ماهر به محل درخواستی شما هزینه بیشتری به همراه دارد.

۸-    هزینه رفو فرش پاره:

گاهی پارگی فرش در اثر کشیده شدن شیئی نوک‌تیز بر روی آن یا کشیده شدن فرش روی سنگ یا چیزهایی مانند آن پدید آمده است. در این صورت رفوگری در کرج فرش شما را با هزینه کمتری ترمیم می‌کند. گاهی هم پارگی فرش همراه با سوراخ شدن آن و از دست رفتن بخشی از بافت فرش است. بهترین راه برای تعیین هزینه رفو فرش پاره آن است که ابتدا از نوع و شدت پارگی فرش باخبر شویم. در این صورت رفوگری در کرج قیمت آن را به‌صورت حدودی برای شما مشخص خواهد کرد. پس از دیدن و کارشناسی فرش، قیمت دقیق آن مشخص می‌شود.

قیمت رفوگری در کرج

رفوگری خوب در کرج:

بین شما و رفوگری خوب در کرج راه زیادی نیست. برای استفاده از خدمات ما کافی است سری به سایت ما بزنید یا با کارشناسان ما گفت‌وگوی تلفنی داشته باشید. همکاران ما همه پرسش‌های شما را با دقت و حوصله پاسخ می‌دهند تا هیچ‌گونه نکته مبهمی برایتان باقی نماند. ازآنجاکه فاصله زیادی بین تهران و شهر کرج نیست، عزیزان تهرانی هم می‌توانند از خدمات ما بیشترین بهره را ببرند.

شماره تلفن رفوگری فرش:

شاید شما هم فرشی دارید که به علتی آسیب دیده و نیاز به مرمت دارد و پرسش‌های زیادی ذهن شما را به خود مشغول کرده است. پرسش‌هایی مانند:

  1. آیا این فرش به حالت اول برمی‌گردد؟
  2. آیا کسی هست که بتوانم با اطمینان فرش را به او بسپارم؟
  3. رفوی فرش دستبافت یا ابریشم من چقدر طول می‌کشد؟
  4. بهترین رفوگری در کرج کجاست که رفوی فرش را به او بسپارم؟
  5. آیا امکان رفوی فرش عتیقه و ابریشم من در خانه خودم وجود دارد؟
  6. هزینه رفوی این فرش چقدر است؟
  7. آیا امکان خراب‌تر شدن فرش پس از رفو وجود دارد؟
  8. آیا ارزش فرش پس از رفو کم نمی‌شود؟
  9. هزینه رفوی فرش دستبافت من چقدر است؟
  10. آیا امکان مرمت پارگی فرش هم وجود دارد؟
  11. آیا جای سوختگی از روی فرش ارزشمند من پاک می‌شود؟
  12. آیا پوسیدگی فرش هم درمانی دارد؟
  13. آیا می‌توان جای بیدزدگی را هم ترمیم کرد؟
  14. شکست فرش هم ترمیم‌شدنی است؟
  15. آیا امکان ترمیم فرش من پیش از مهمانی یا مراسمی که در پیش دارم، وجود دارد؟
  16. …؟

اگر شما هم متوجه پوسیدگی، بیدزدگی یا هرگونه آسیب دیگری در فرش خود شده‌اید و پرسش‌هایی مانند آنچه گفتیم، در ذهنتان پدید آمده است، نگران نباشید. با شماره تلفن *** رفوگری در کرج تماس بگیرید و پرسش‌های خود را درباره فرش آسیب‌دیده خود با ما در میان بگذارید.

مرکز تعمیرات فرش در کرج:

شاید شما هم در کرج یا اطراف آن زندگی می‌کنید و با مشکل آسیب‌دیدگی فرش دستبافت یا ابریشمی خود روبه‌رو شده‌اید. در این صورت نیاز نیست در جست‌وجوی فرش دستبافت دیگری برای خرید باشید. ابتدا کمی مکث کنید و به بررسی امکان ترمیم قالی آسیب‌دیده خود بپردازید. شما می‌توانید با صرف هزینه بسیار پایین‌تری فرش دستبافت یا ابریشمی خود را رفو کنید. رفوی این فرش‌ها در رفوگری در کرج به‌گونه‌ای است که پس از رفو تفاوت محسوسی با پیش از آن دیده نمی‌شود.

شاید شما فرش یا تابلوفرش عتیقه‌ای دارید که به‌دلایلی آسیب دیده است. اگر فرش ارزشمند شما دچار آسیب شده، باید بدانید امروزه همه آسیب‌های فرش‌های دستبافت شناسایی شده و راه درمانی برای هریک از آن‌ها وجود دارد؛ پس کافی است گوشی تلفن خود را بردارید و با شماره *** با ما در رفوگری در کرج تماس بگیرید و مشکل فرش خود را مطرح کنید. اطمینان داشته باشید ما بهترین راه‌حل و منصفانه‌ترین قیمت را برای ترمیم کارشناسانه فرش‌تان به شما ارائه خواهیم کرد.

گفتار پایانی:

رج به رج و پودبه پودفرش‌های ایرانی حاصل تلاش هنرمندان خوش‌ذوق این مرز و بوم است؛ بنابراین حفظ و نگهداری و ترمیم فرش در صورت آسیب دیدن، نگهداری از هنر و تاریخ محسوب می‌شود. ترمیم فرش یعنی بر طرف کردن عیوب فرش برای عرضه آن. دربسیاری ازمواقع فرش پوسیده، سوخته و آسیب‌دیده رفوگری شده و در موزه‌ها به نمایش در می‌آید زیرا ارزش فرش رفوگری شده که دارای قدمتی طولانی است .

ازنظر مادی و معنوی بسیار بیشتر” از فرش رفو نشده و دارای ایراد است.رفوکاری، فرش‌های دستباف و ابریشمی شما را از خطر خرابی بیشتر نجات می‌دهد و زیبایی و ارزش آن‌ها را حفظ می‌کند. رفوگری در کرج جان دوباره‌ای به فرش‌های آسیب‌دیده شما می‌دهد. فرش‌هایی که فقط کف‌پوشی برای خانه و شرکت شما نیستند؛ بلکه آثار هنری ماندگاری به شمار می‌روند که هنر و تمدن چندهزارساله ایران را به سراسر دنیا معرفی می‌کنند.رفو فرش و مرمت،باعث میشودفرشی که درحال نابودی وازبین رفتن است احیا شده و نه تنها ارزش مادی آن باز گردانده می‌شود بلکه ارزش معنوی و تاریخی و هنری آن نیز حفظ و نگهداری شود. فرش هنر دست است و حفظ انواع و طرح‌های قدیمی آن بخشی از فرآیند حفظ تاریخ هنر ایران محسوب می‌شود.

تلفن رفوگری فرش کرج

اگر به دنبال شماره یک رفو گری خوب در کرج هستید “می توانید با شماره تلفن ها ی زیر تماس حاصل نمائید .

Tel:02691001818

Tel:02634656506

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا