وبلاگ

رنگرزی فرش در کرج

رنگرزی فرش در کرج

باید اصولی و توسط افراد زبده انجام شود ،کوچکترین خطا در مراحل رنگرزی پس از اولین شستشوی فرش عیوب زیادی ظاهر می کند . رنگرزی از مهمترین مراحل تولید الیاف لازم برای بافت فرش و گلیم است . انجام این کار در ایران ، سابقه ای بسیارطولانی دارد. و از قرن ها پیش از میلاد مسیح و دوران هخامنشیان نشانه های زیادی ازوجود این هنر در ایران به چشم میخورد . امروز نیز با گذشته قرن ها ،هنوز هم رنگرزی به شکل سنتی به قوت خود باقی مانده است. در تولیدفرش و گلیم های دستبافت از الیاف طبیعی که به روش سنتی رنگ آمیزی شدند استفاده می کنند .

آشنایی با روش های رنگرزی فرش در کرج به روش طبیعی و شیمیایی

۱-رنگهای طبیعی اعم از معدنی ، گیاهی و حیوانی

۲-رنگهای مصنوعی یا شیمیایی

هدف اصلی رنگرزی تثبیت یک ماده ی رنگدار بر روی سطح زمینه به طوری که این سطح زمینه بتواند به طور دائم به وسیله ی ماده ی رنگین پوشیده شود .

رنگرزی گیاهی و حیوانی :

از دیر باز انسان از مواد مختلف موجود در طبیعت برای رنگرزی استفاده میکرد . ابتدایی ترین رنگ برای بشر اولیه سیاه و قرمز بوده است .که به دنبال این شناخت ،انسان از خاک زرد به عنوان رنگ زرد و از خاک سرخ به عنوان رنگ سرخ و از زغال به عنوان رنگ سیاه استفاده میکرده است .رنگ های طبیعی شامل رنگ هایی هستند که یا منشا گیاهی داشته و ازریشه ، گل ، برگ ، میوه و پوست تنه ی نباتات به دست می آیند و یا رنگهای حیوانی که موجوداتی مانند حشره ی قرمزدانه و صدف ارغوان مولد آنهاهستند و یا مانند خاک رس معادن استخراج می شوند .

سابقه رنگرزی فرش در کرج

وجود رنگ های گوناگون در فرش های ایرانی که در قرن های گذشته بافته شده اند مبین این نکته است که صنعت رنگرزی در این سرزمین سابقه ی طولانی داشته است . پژوهش های باستان شناسی موید آن است که ایرانیان در رنگرزی مانند سایر اقوام و ملل قدیم بسیار با تجربه بوده. و رنگهایی که در منسوجات خود به کار می برده اند بسیار با دوام و چشم گیربوده است .

رنگرزی فرش در ایران

ایرانیان برای رنگرزی پشم و ابرایشم از دیرباز از گیاهان رنگ دار نظیر انار،گردو ، روناس ، اسپرک و همچنین از حشره ی قرمزدانه اسصتفاده میکرده اند . سال های متمادی رنگ های گیاهی یکی از اقلام صادردراتی ایران بوده است.دراواخر دوره قاجارکارگاه های متعدد رنگرزی در جوارکارگاه های قالیبافی فعالیت پررونقی داشته اند . در این کارگاه فرآورده های گیاهی مازاد بر مصرف داخلی را که در کارگاه های تولید رنگ سائیده و عمل آورده وبسته بندی شده بود به خارج صادر می کردند .با وجود کشف رنگ های شیمیایی ، رنگ های طبیعی در بسیاری از کارگاههای رنگرزی هنوز مورد استعمال فراوان دارند و گاهی نیز آنها را همراه بامواد شیمیایی در رنگرزی الیاف پشمی و ابریشمی به کار می برند .

مراحل رنگرزی فرش در خانه به روش سنتی

برای رنگرزی فرش در خانه ابتدا مراحلی که باید انجام شود را به ترتیب نامبرده و سپس به توضیح و نحوه ی انجام هرکدام می پردازیم :

۱- خیس کردن کلاف مرحله ی اول رنگرزی فرش در خانه می باشد

۲- پس از آن دندانه کردن پشم باید صورت گیرد

۳- و در نهایت رنگرزی را آغاز می کنیم

۱- خیس کردن کلاف :

برای رنگرزی فرش در خانه پیش از هرچیز کلافی که از جنس ابریشم و یاپشم می باشد را یا در پاتیل و یا در حمام آب گرم به مدت یک و نیم الی دوساعت خیس کرده. و پس از آن آب اضافی کلاف را گرفته و با مقداری پاک کننده و آب شست و شو می دهند(برای شست و شو دمای آب باید ۳۰الی ۳۵ درجه باشد) و برای باری دیگر دوباره آن را شسته و آبگیری می کنندتا کاملا خشک شود.

مطلبمرتبط/شرایط نگهداری فرش دستبافت

۲- دندانه کردن پشم :

برای این کار ظرف حمام را پس از آنکه گرم کردند مقداری آب ریخته. وهنگامی که دما به ۷۰ درجه سانتی گراد رسید دندانه را اضافه می کنند ،پس از گذشت سی دقیقه کلافی را که قبلا شست شو داده اند داخل حمام که دمایش به ۸۰ درجه سانتی گراد رسیده است برده و اجازه می دهند تاحدود شصت دقیقه در آنجا بماند.

۳- رنگرزی فرش در کرج:

اکنون نوبت رنگرزی رسیده است.در رنگرزی فرش در خانه این گونه عمل میکنند. ابتدا حمام رنگ را آماده میکنند و هنگامی که دمای حمام به جوش میرسد کلاف ها را حدود یک ساعت در رنگ میجوشانند. و در طی این یک ساعت هر چند دقیقه یک مرتبه با کمک چوبی کلاف ها را غوطه وردر رنگ میکنند. در نهایت پس از گذشت یک ساعت عملیات جوشاندن راکنار گذاشته و صبر میکنند. که حمام رنگ دمای پیشین خود را از دست داده و سرد شود. بعد از اینکه حمام سرد شد کلاف ها را خارج میکنند.و درابتدا با آب گرم و سپس با آب معتدل و خنک شست شو میدهند.و در نهایت درمجاورت هوای خشک قرار میگیرد.

رنگرزی فرش در قالیشویی وزیر :

در صورت نیاز به رنگرزی فرش میتوانید با قالیشویی وزیر کرج تماس حاصل نمائید.تا با استفاده از مواد و فرمولاسیون جدید بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.

Tel:02691001818

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا