وبلاگ

انواع فرش دستبافت

 انواع فرش دستبافت

انواع فرش دستبافت را میتوان در ایران پیدا کرد . فرش باتوجه به نحوه بافت انواع مختلفی دارد.مجموعه ما در قالیشویی وزیر انواع مختلف فرش دستباف را به اشتراک میگذارد .

راهنمای فرشهای دستباف و انواع آنها

معمولاً فرش دستباف به دلیل هنرمندی ، وقت و تلاش زیادی که در ساخت آن صورت میگیرد گران است. فرش های دستباف از با ارزش ترین و گران ترین فرشهای سراسر جهان است. آنها صنعتگران خبره ای را به کار میگیرند که ساعتها ، روز به روز کار خود را انجام می دهند تا محصولی را تولیدکنند که برای نسلها گرامی داشته میشود. این فرش ها بی انتها هستند و به زیبایی پیر میشوند. آنها با گذشت زمان افزایش مییابند و زیبایی را به محیط اطراف خودمیبخشند.دوام و انعطاف پذیری بی نظیر است.

مطلب مرتبط/شستشوی تخصصی فرش ابریشم

مشخصات فرشهای دستباف

این فرش ها توسط میلیون ها گره که به صورت جداگانه بر روی پایه پیوندخورده اند ، شکل می گیرند.این فرش ها دارای یک قسمت مشخص جلو و عقب هستند.کیفیت پشم مورد استفاده عامل اصلی ایجاد یک فرش با کیفیت برتر است. طرز کار همراه با طراحی وتعداد گره ها عناصری است که باعث می شود یک شاهکار گرامی داشته شود.

دو دسته اصلی فرش های دستباف عبارتند از:

فرش های تخت بافته شده

این بافت گره هیچ پایه و اساسی نداردو دارای الگوهایی است که توسط نخهای افقی و عمودی بافته میشود. رشته های تار به عنوان پایه عمل میکنند و رشته های پود در هم آمیخته میشود. این صلیب بافی ساده این فرش ها را قابل برگشت میکند. از این فرش ها در هر دو طرف استفاده می شود که به طول عمر آنهامیافزاید.

۱: فرش تخت باف معمولی رااز نخ پنبه میسازند. آنهاهمیشه بخاطر دوام و همچنین دلیل استفاده از آنها در هر دو طرف ، موردتقاضا بوده و دوام داشته اند.

۲: دستبافت از نوع مخمل خواب دار با احساس نرم که بافتهای ضخیم باعبور پودها از روی دو رشته تار ، یا حتی گاهی اوقات حتی چهار رشته تار وسپس دوباره در زیر تارهای متعدد ایجاد می شوند. این روش بافت بافت استخوان شاه ماهی را در قسمت بالای فرش ایجاد می کند و به آن حالتمخمل خواب دار نرم می بخشد.

فرشهای انباشته شده

فرش هایی دارای نوعی مشبک پایه ای هستند که گره های خاصی از نخ پشم بر روی آن پیچیده میشود.

فرش های پارچه بافی :

ضخامت این فرش ها متفاوت است که عامل عمده ای است که  قیمت فرش های انبوه به آن بستگی دارد.

فرش های بافتنی مجسمه ای :

فرش های بافتنی مجسمه ای ضخیم ترین فرش های انباشته شده است که به دلیل طرح های ساده و بافت گره ای بزرگ شناخته می شوند. الگوهادر محل اتصال رنگ های متضاد که در بافت استفاده میشود ، شکل میگیرند.

بافت نپال

بافت نپال نوعی بافت مدرن در فرشهای انباشته است. الگوهای ظریف که ازطبیعت الهام میگیرند.

انواع گره در فرش دستباف

دو نوع گره اساسی وجود دارد که از گره سنه و قیورد در فرش دستباف باکیفیت خوب استفاده میشود. نوع سوم معروف به گره جفتی نیز مورداستفاده قرار میگیرد که رایج نیست. آن را فرومایه می دانند و ازاین روش در فرشهای با کیفیت عالی استفاده نمیشود.

گره سنه

گره سنه به گره فارسی نیز معروف است زیرا به طور گسترده در مناطق

مختلف استفاده می شود:

ایران

پاکستان

افغانستان

هند

آسیای مرکزی.

این گره به گره دوتایی نیز معروف است. گره های ایرانی از نظر شکل گیری نامتقارن هستند. این گره های نامتقارن برای فرش هایی با جزئیات بسیارظریف استفاده می شود.

گره قیورد

این نوع گره منفرد است و از لحاظ الگوی آن قرینه است وتوسط بافندگان ترک در آناتولی و قفقاز رایج است. همچنین در بین کردها محبوب است .

گره جفتی

این گره کمتر محبوب است. این ماده بیشتر در منطقه خراسان در ایران استفاده می شود. این گره معمولاً در فرشهای معمول استفاده می شود وگران هم نیستند. گره ها بسیار متراکم نیستند و نسبتاً نسبت به سایر گره ها زمان کمتری می گیرند. این باعث نمی شود که ریز بافی که نمونه ای ازفرشهای دستباف خوب است. فرش گره جفتی چندان مستحکم و بادوام نیست ، به همین دلیل در میان فرش های باکیفیت برتر درجه بندی نمیشود.

انواع معمول فرش های دستباف:

بلوچی

چوبی

بلژیک

هریز

گبه ،

خان ممدیو

کازاک

شیروان

قشقایی

گره ها عمدتا از فرش های ایرانی ، بخارایی و قبیله ای هستند. این فرشهابر اساس منطقه ای که از آن منشا میگیرند دسته بندی میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا