وبلاگ

پرداخت فرش دستبافت

پرداخت فرش دستبافت :به زبان ساده یعنی گرفتن پرزهای اضافی سطح قالی به نحوی که سطح قالی کاملا صاف و یکدست شود که از طریق قیچی های مخصوص اینکار راانجام می دهند .

فیلم پرداخت فرش دستبافت

پرداخت فرش نیاز به مهارت و تجربه خاصی دارد ؟

بله ،کوچکترین بی دقتی باعث آسیب دائمی به فرش می شود ، پرداخت باعث می شود که طرح و نقشه فرش جلوه زیباتری پیدا کند که به روش دستی و ماشینی انجام می شود .در روش دستی از قیچی های مخصوص پرداخت و در روش ماشینی ازماشین تراشهای برقی ویژه عملیات پرداخت استفاده می شود .

پرداخت را معمولا چه زمانی انجام می دهند ؟

پرزگیری فرش دستبافت معمولا پس از پایان بافت فرش صورت میگیرد ،امالازم به یاد آوری است که :

پرداخت فرش فقط پس از پایان بافت فرش نیست گاهی اوقات فرش بر اثرپاخوردگی و ساییدگی و … کهنه می شوند. و دیگر زیبایی روز اول را ندارند. به ویژه اگر به صورت غیر اصولی نیز شسته شده باشند. برای بازگرداندن زیبایی به فرش آنرا پرداخت میکنند. دربرخی موارد نیز پرداخت د حین بافت نیزانجام میشود.که جهت برطرف کردن غلط بافی در حین بافت است.معمولا پس از بافت ۲تا۴ رج انجام میشود همچنین گاهی اوقات فرشی که تازه از دار پایین کشیده شده است را از این جهت که کهنه و قدیمی نشان داده شود هم پرداخت میکنند. برای بعضی از تابلو فرشها عمل پرداخت جهت برجسته سازی و زیبایی هر چه بیشتر فرش انجام میشود بدین شکل که فقط اطراف نقشه مورد نظر را پرداخت میکنند تا آن نقشه برجسته بماند .

مطلب مرتبط/دارکشی فرش

چرا فرش دستبافت را پرداخت می کنیم؟+فیلم آموزشی پرزگیری و روگیری

دربرخی موارد پر فرش بیش از حد بلند است.فرش کرک دار به نظرمیرسد. ازطرفی نقشه فرش هم حالت محو پیدا میکند.بخوبی قابل رویت نیست.همچنین پرداخت فرش دستبافت برای فرش قدیمی مانند لایه برداری است.مشکلاتی مانند پارگی،پوسیدگی های سطحی ،تغییر رنگ و حتی بیدزدگی را میتوان از طریق عمل پرداخت برطرف کرد.تمامی این مواردتوسط قالیشویی وزیردرکرج انجام میشود.

پرداخت فرش در خانه

تحت هیچ شرایطی نبایدخودسرانه به پرداخت فرش دستبافت بپردازید.شایدفکرکنید با خریدن قیچی دستی مخصوص و دیدن چند ویدیوی آموزشی و یاخواندن چند مطلب بتوانید خودتان این کاررا انجام دهید. بله درظاهرکاری بسیار آسان و حتی لذت بخش بنظر میرسد.اما یک خطای کوچک فرش شما را برای همیشه نابود میکند. حتی قالیبافان حرفهای نیز  فرش دستبافت خودرا به متخصص اینکار میسپارند.معمولا هم بادستگاه مخصوص اینکارانجام میپذیرد.

مدت زمان لازم برای انجام کار 

با توجه به متراژ قالی و همچنین درخواست مشتری زمان متغییر هست بطورمثال:

زمانی که برای پرداخت قسمت هایی از تابلو فرش صرف میشود بسیارمتفاوت است از زمانی که برای پرداخت کامل یک فرش ۱۲متری صرف میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا